Care va să zică, am publicat pe http://spreadsheets.google.com/pub?key=p
1. Metodologie
- Ce magazine am luat în considerare? Numai pe cele care nu au în spate un distribuitor tradiţional, gen Flamingo, Depozitul de Calculatoare etc. Întrucât nu sunt un specialist în piaţa de retail IT & C e posibil să se fi strecurat în topul meu şi câteva magazine care se sprijină pe reţele mai mici. M-au interesat însă exclusiv comercianţii online.
- Ce date de trafic am luat în considerare? Foarte grosier, Alexa şi trafic.ro. Ideea nu a fost să fac un clasament perfect al primelor 20 de poziţii, ci de a identifica primele 20 de poziţii. De aceea primează aranjarea după Alexa, chiar dacă aceasta poate contrazice unele date din trafic.ro .
- Ce m-a interesat? Să pun în evidenţă tendinţe. Marketingul. Construirea afacerii. Nu m-au interesat aspecte "tehnice" precum validare / ne-validare, platforma pe care e construit magazinul etc.
- De făcut? Nu am putut acoperi ultimele 3 coloane, care nu se pot rezolva decât empiric. Aici, orice sugestie e binevenită. Prin "Reclame pe alte site-uri" am luat în considerare numai bannerele. Nu am luat în considerare linkurile text, ca în cazul ePravalie, care are o grămadă, postate de Mezei , dar nu pentru reclamă propriu-zis, ci pentru SEO. Prin reclame offpage, înţeleg orice formă de reclame în reviste, fluturaşi, etc. pe care am reuşit eu să le identific (cu experienţa mea limitată). "Newsletter" înseamnă newsletter trimis efectiv (şi care mi-a şi ajuns).
Repet, studiul e perfectibil. În mod normal ăsta n-ar reprezenta decât începutul unei analize mult mai complete a pieţei.
2. Ce se poate observa?
- 50% din magazine sunt create în perioada 2004 - 2005 şi numai 4 sunt apărute în 2006. Dintre acestea, Mediadot e, de departe, cel mai nou, având doar 7 luni. evoMag are deja binişor peste un an vechime, ePravalie are deja un an, iar e7 aproape un an.
Ce înseamnă asta? Păi, înseamnă că din perspectivă SEO Mediadot e zero. În primul rând, fiindcă nimeni nu s-a ocupat până acum să-i facă o campanie de backlinking, aspect care se va remedia abia în lunile viitoare. În al doilea rând, chiar şi cu o grămadă de backlinkuri, site-ul e prea tânăr ca să se bată de la egal la egal cu ceilalţi, Google favorizând site-urile vechi. De exemplu, dacă dai o căutare pe Google.ro după "calculatoare", ePravalie.ro iese primul, datorită muncii de backlinking depuse de Cristi Mezei, dar dacă dai o căutare după "Mio P-350" (un PDA foarte popular), ePravalie e abia pe pagina 4, fiind precedat de multe site-uri mai prost optimizate, dar mult mai vechi. Dar la un moment dat şi Mediadot va împlini 1, 2, 7 ani şi va deveni la fel de credibil ca toate celelalte pentru algoritmul Google. Deci, din perspectivă SEO, Mediadot nu poate decât să crească, ceea ce va şi face. Eu zic că până la sfârşitul anului (când va depăşi un an vechime) va lua numai din SEO 2000 de vizitatori noi / săptămână.
- În numai 7 luni, Mediadot a depăşit lejer magazine mult mai vechi. Pentru 7 luni o fi mult, o fi puţin? Eu aş zice că e un rezultat excelent. Acelaşi lucru se poate spune şi despre ePravalie, un alt magazin online care s-a impus foarte repede.
- Dintre magazinele listate acolo, PC Fun şi Mediadot bifează "ascendent" şi cele mai multe "da"-uri la modalităţile de promovare. La PC Fun rezultatele deja se văd, şi se vor vedea în continuare. Şi la Mediadot se văd... pentru cine are ochi să vadă. Oricum, până în decembrie, dacă se continuă aşa, mai putem adăuga pe Mediadot 5000 de vizitatori săptămânali.
- Personal, mă surprinde neglijenţa cu care eMag tratează promovarea online, bazîndu-se doar pe SEO, reclame şi newsletter. Probabil că poziţia de lideri autoritari le conferă dreptul unei asemenea superiorităţi. Dar mai cred şi că într-un an de zile de acum încolo (adică în pragul verii 2008) PC Fun se va bate de la egal la egal cu eMag.
- Surprinde cât de puţine magazine de top 20 folosesc Adwords (6 / 20), deşi la mai toate căutările importante latura dreaptă a ecranului e plină de reclame. La o privire mai atentă se observă însă că multe dintre reclame aparţin unor magazine mai micuţe.
- Majoritatea covârşitoare a magazinelor preferă ca modalităţi de promovare SEO + Price.ro . Cam stupid, ţinând cont de faptul că o pagină de rezultate din Google nu are decât 10 poziţii, deci vrând nevrând pe o grămadă de căutări vom avea 10 câştigători şi restul luzeri. Magazinele par însă incapabile să apeleze la alte metode de promovare.
- Price.ro este favoritul detaşat al comparatoarelor, deşi în trafic.ro nu are decât cu vreo 15% mai mult trafic decât Shopmania. Totuşi, numărul magazinelor care îl folosesc e cu 30% mai mare.
- Tabelul (şi evoluţia pieţei) arată foarte clar cine va stagna şi cine va creşte. Dar nu are rost să îmi dau cu presupusul, îi las pe alţii să o facă.
3. În concluzie
În concluzie, situaţia nu e deloc "neagră" pentru Mediadot, în ciuda "aparenţelor". Şi ştiţi cum zice proverbul, calul moare de drum lung şi prostul de grija altuia. Hai să nu fim proşti şi să nu mai murim de grija altora.