Statisticile le găsim întotdeauna în biblioteca de reclame. Ca și dimensiune a investiției, liberalii și pesediștii sunt umăr la umăr pe ultimele 7 zile, dar trebuie spus că în campania pentru primul tur pesediștii au cheltuit foarte puțin, fiind întrecuți net de liberali și de-a dreptul surclasați de USR. Asta înseamnă că dacă tot au ajuns în turul 2, pesediștii sunt dispuși să-și joace șansa. În fond, nu au nimic de pierdut!
Iată însă ce chestii interesante am găsit analizând segmentele demografice ale ultimelor 10 reclame cărora liberalii le-au dat drumul pe Facebook, în prima săptămână de campanie:
- reclamele liberalilor au făcut în total în prima săptămână de campanie 1,7 milioane afișări;
- grosul afișărilor s-a îndreptat spre populația trecută de 45 de ani: nu mai puțin de 1,1 milioane, adică 65%;
- în cifre absolute cel mai vizat segment de vârstă a fost de 55-64 (453.000), urmat de 45-54 (400.000).
- din 10 reclame analizate, doar trei (una în care Câțu trăncănește despre bugetul dublu ca la Al Capone, cea cu 10 august și una despre alocații) au avut setări de difuzare orientate mai degrabă către populația-tip de pe Facebook. Mai ales cea cu Al Capone a fost afișată masiv populației tinere, dar nu foarte tinere, probabil pentru a întări în opinia votanților tineri activi, useriști, că PSD-ul e „grup mafiot organizat”. Dacă ar avea niște strategi buni în spatele campaniei digitale PSD-ul ar viza același grup demografic cu o reclamă care să demonteze tâmpeniile lui Cîțu.
- din reclame și felul în care sunt orientate ghicim care sunt temerile publicului: de pildă reclama cu KW Iohannis este difuzată exclusiv electoratului trecut de 45 de ani și comunică mesajul că liberalii nu vor tăia pensii și salarii. Dacă ar avea niște strategi buni în spatele campaniei digitale, pesediștii ar viza și ei același segment demografic cu o reclamă care să le explice că nu e nevoie să „tai”: e suficient să devalorizezi leul!
Una peste alta, am impresia că liberalii au acces la sondaje care le arată că au probleme majore în a accesa publicul trecut de 45 de ani și că rezervele Vioricăi Dăncilă vin mai ales din partea asta.
Pe de altă parte reclamele PSD-ului nu le-am analizat atent, dar echipa de digital din spatele conturilor PSD pare a comite două greșeli majore: mesajele nu sunt segmentate, și mesajele date pe canale paralele (Ciuma Roșie, Guvernare.net etc.) sunt exclusiv negative. Irită și enervează.
În ultima săptămână de campanie echipa PSD ar trebui să iasă cu mesaje clare și clar segmentate:
- pentru pensionari: VVD va apăra pensiile
- pentru salariații maturi: VVD va apăra creșterile salariale și drepturile oamenilor simpli și cinstiți, VVD va lupta împotriva privatizării sistemului de sănătate;
- pentru salariații tineri și tineretul activ și matur: guvernul PSD a mărit investițiile străine cu x%, datoriile sunt la un minim istoric ca raport în PIB, PSD a creat 800.000 de locuri de muncă în perioada 2016-2019, VVD va apăra salariul minim, VVD va lupta împotriva privatizării sistemului de educație;
- pentru votanții foarte tineri: PSD a dat drumul la start-up nation, PSD a sprijinit studenții să circule liber, VVD va lupta împotriva privatizării sistemului de educație;
- pentru femei: Iohannis își bate joc de un moment istoric, în loc să respecte faptul că o femeie a ajuns în turul 2 pentru prima oară în istoria României, pentru el locul româncelor e „la cratiță”!
E clar că liberalii încep să tremure, dar PSD-ul trebuie să-și joace cum trebuie cărțile din mână.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu