Astăzi dimineață 80% din agențiile partenere Google Adwords au primit un mesaj oficial care le înștiința că nu mai îndeplinesc criteriile de eligibilitate pentru a fi parteneri Google.
Dar ce sunt agențiile partenere? Google își vinde serviciul său de afișare a reclamelor, Adwords, direct către utilizatorii interesați. Dar există o mulțime de utilizatori care nu se ocupă singuri de contul de reclame, ci prin intermediul unui terț, adică un profesionist sau o agenție specializată în marketing digital.
Pentru a deveni agenție partener Google, orice agenție de marketing digital trebuie să îndeplinească niște criterii: să administreze constant bugete de cel puțin 10 000 de dolari / trimestru și să aibă cel puțin un angajat care deține o certificare Google. În plus, orice agenție trebuie să respecte niște cerințe de calitate și nu poate fi certificată decât în domeniul sau domeniile în care înregistrează rezultate. Partenerii care cheltuie semnificativ mai mult și rulează mai mulți clienți primesc statutul de „premier partner”. Ceilalți sunt doar parteneri.
În România, momentan, peisajul în marketing digital e destul de slăbuț, ca să nu zic altfel. Nu există decât 98 de agenții partenere (din care 20 sunt „premier”). Spre comparație, în Lituania sunt 43, în Polonia 393, în Ungaria 94, în Cehia 159. Este clar că piața de aici e subdezvoltată. Dar și subcapitalizată.
Cele 98 de agenții partenere din România angajează în jur de 300 de specialiști calificați, încă pe atâția, probabil, lucrând pe cont propriu și în agenții care nu sunt partenere. Agențiile partenere sunt concentrate într-o proporție covârșitoare în București și Ilfov (75%), pe locul doi, la mare distanță, venind Clujul, cu 9 agenții. În rest, singurele orașe care au mai mult de o agenție partener sunt Brașovul și Iașiul, cu câte 3, și Sibiul, cu 2. În orașe precum Craiova, Tg. Jiu, Suceava, Galați, Pitești etc. nu există nici măcar o singură agenție partener. Ceea ce înseamnă că în orașele alea nu s-a găsit nici măcar o agenție - dacă o exista vreuna... - care să găsească și să administreze bugete locale de cel puțin 10 000 de dolari pe trimestru. Pentru că, mai mult ca sigur, nici nu există atâția bani de investit în marketing digital, oricât de absurd ar părea lucrul ăsta.
Așa că, după ce că piața e așa cum e, adică șubredă, Google a trimis azi-dimineață un email prin care o grămadă de agenții partenere au fost înștiințate că și-au pierdut calificarea. Și a și operat în sistem o schimbare în ton cu emailul. În acest moment agenții reputate pe piața din România, precum Today's, Proclick, Conversion sau WebDigital, care mai sunt și „premier” pe deasupra, apar în căutarea din Google Partners ca fiind ... „fără calificare”. Nu că ar conta. În 6 ani, de când Pinbud (agenția mea) e partener, prin Google Partners n-am fost contactat decât de spameri, iar piața e complet needucată, oamenii uitându-se cruciș dacă le zici că există ceva ce se cheamă certificare Google și care reprezintă o garanție a competenței. Românii au o cultură extraordinar de dezvoltată a șurubăritului propriu, sub capotă, și de aceea e greu să-i convingi să nu-și bage mâna în ceva la care nu se pricep și să lase pe cineva specializat. Preferă mai degrabă să strice „cu mâna lor” decât să-și ocupe timpul productiv cu ceea ce știu mai bine, dar să plătească pe cineva care se pricepe la restul. Plus că există și o cultură a suspiciunii larg răspândită, care, pe de o parte, îi face să apeleze la un prestator de servicii numai atunci când e groasă rău (de exemplu se duc la dentist numai când îi doare măseaua, se duc la medic numai când cancerul e declanșat, cheamă instalatorul numai atunci când le e clar că se va inunda casa, se duc la atelierul de service auto numai atunci când rămân cu mașina în drum etc. etc. etc.) și pe de altă parte îi împiedică să aleagă un prestator de servicii pur și simplu, printr-un demers propriu de informare și documentare (de pe internet, din pagini aurii etc.) trebuind mereu să apeleze la prieteni, rude și alte cunoștințe în care se încred pentru a le fi recomandat cineva „de încredere”.
Și pe lângă problemele astea mai trebuie să spunem și că badge-ul e folosit abuziv de indivizi care nu dețin nici un fel de certificare - dar clienților nici că le pasă. E plin netul de pagini web care afișează badge-ul fără a avea nici o legătură cu certificarea.
Acel email, așadar, a fost produs de un bug și a afectat nu doar piața din România, ci tot sistemul de parteneri ai Google. În acest moment bug-ul încă își produce efectele și sistemul nu și-a revenit. Din 98 de agenții din România, doar 18 mai dețin certificarea și doar 2 mai sunt „premier”. Dorel lovește și la case mai mari...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu