Avem o primă cifră dată de o regie de publicitate online: pe Arbointeractive bugetele cheltuite în ianuarie au fost cu 65% mai mici decât în ianuarie 2007. Se confirmă aşadar faptul că de brutalitatea crizei nu are cum să scape online-ul, că doar nu o fi mai cu moţ. Cifra e similară cu cea raportată de piaţa auto şi - asta o ştiu din surse proprii - piaţa de stivuitoare.
Căderea bugetelor se vede cu ochiul liber pe site-urile mari. E incredibil să vezi că site-uri de calibru precum Capital.ro, EVZ.ro, Ziua.net, Gardianul.ro, Acasa.ro etc. afişează reclame Google Adsense. Se ştie că Adsense oferă un eCPM (câştig pe mia de afişări) de circa 1-2 dolari, deci cam de 10 ori mai mic decât câştigul oferit de regiile publicitare. Teoretic. Practic, însă, se pare că lumea e mulţumită şi cu acest câştig, probabil pe principiul că e mai bine mai puţin, decât nimic.
Strict în ceea ce priveşte online-ul, prăbuşirea bugetelor e de rău augur, pentru că asta înseamnă mai puţine site-uri de campanie, mai puţine banere, mai puţine afaceri online. Piaţa se contractă deja, şi deja ne confruntăm cu deflaţia. Din informaţiile pe care le am, preţurile la site-uri au scăzut cam la nivelul lui 2006, ceea ce e destul de grav, pentru că de atunci până acum salariile în industrie au crescut cu cel puţin 50%. Asta înseamnă că firmele de web, care şi aşa nu excelau la capitolul potenţă financiară, vor fi supuse unei presiuni suplimentare anul acesta. Am văzut de altfel că Avantaj Net a început să ofere celor interesaţi posibilitatea de a lua site-ul în rate, ceea ce mi se pare o uriaşă greşeală. Serviciile sunt servicii, produsele sunt produse. Serviciile înmagazinează timp, iar timpul nu ţi-l dă nimeni înapoi. Un produs poate fi ridicat din curtea unui rău-platnic pentru a fi revalorificat; un serviciu, nu! Nu mai zic de faptul că nu este rostul unei firme care prestează anumite servicii să se transforme în birou de credit. În fine. Criza e abia la început şi numai cine va avea o strategie bine gândită va reuşi să o traverseze în picioare.