30.5.08

Afisarea preturilor

Aflu, cu oarecare întârziere, de articolul ăsta din Financiarul: Cât te costă să ai un website? care ne citează cu o tâmpenie: "Dacă vă descurcaţi cu limbajul HTML sau dacă responsabilul cu IT al firmei dumneavoastră se descurcă în HTML, atunci puteţi cumpăra, cu numai 200 de lei, un sablon de site (template) gata făcut, pe care să-l uploadaţi cu informaţia dorită".

Am rămas mască, fiindcă preţul de 200 (2 milioane) pentru chestia aia era prin ... 2005. Am căutat pe site, să văd unde o fi găsit ziaristul chestia aia, şi ... nimic.

În cele din urmă, după ce m-am chinuit cu Google şi cu fel de fel de searchuri compuse, am reuşit să scot la iveală un nenorocit de colţ de site uitat acolo de când lumea. L-am corectat. Oricum site-ul ăsta nu o să mai stea multă vreme sus întrucât nu mai reprezintă deloc noua noastră orientare (mai mult software propriu şi mult mai puţin, aproape deloc, servicii).

În altă ordine de idei, eu sunt adeptul afişării de preţuri şi sfătuiesc pe toată lumea să facă la fel, dacă are un business plan în spate, nu şmecherii, fiţe şi vrăjeli. Afişarea preţurilor:
  • creşte încrederea potenţialilor clienţi, e un semn că businessul e deschis şi cinstit, ceea ce se traduce în mai multe cereri de ofertă;
  • nu vă obligă cu nimic: dacă vi se cere un website prea complicat, daţi un preţ mai mare decât cele afişate, echivalentul muncii care urmează să fie prestată;
  • este strict orientativă şi vă scuteşte de pierderea timpului cu clienţii care fie nu au bani suficienţi, fie vor site-uri care nu sunt în competenţa voastră sau de care nu vreţi să faceţi;
  • este o practică obişnuită în orice industrie civilizată (aş adăuga aici: după cum civilizat este să specifici şi salariul oferit în anunţul de angajare);
  • face parte din regula unei afaceri bine gândite: hai să fim serioşi, orice afacere ştie de câţi bani are nevoie pe lună pentru a merge mai departe, asta se traduce în X produse vândute / ore de muncă facturate, care înseamnă aproximativ atâtea website-uri mici, atâtea medii etc. Dacă nu ai habar cât face munca ta şi a echipei tale, cât te costă procesul de vânzare, mentenanţa biroului etc., în aşa fel încât să ai o grilă aproximativă de preţuri pentru cele mai comune tipuri de proiecte pentru care ai observat cererea în piaţă, înseamnă că ai o problemă mare cu gestionarea unei afaceri;
  • e o modalitate de a-ţi selecta clientela: dacă vrei să te adresezi sectorului IMM, dai preţuri aşa şi aşa, dacă ţinteşti sectorul high, dai preţuri mai mari;
  • e o modalitate de a vorbi pe limba clienţilor: mulţi clienţi vin din arii în care afişarea preţurilor e o practică obişnuită, deci se aşteaptă la ceva similar; în plus, 90% din oameni vin cu ideea de produs în serie în cap, adică : "vreau un site ca ăla", deci dacă e "ca ăla", trebuie să coste "cam la fel". Aici intervine abilitatea de negociere;
  • nici măcar nu te obligă să nu-l "arzi" pe un barosan cu bani, care ar fi dispus să zicem să dea 2500 de euro pe un site de prezentare care în mod obişnuit costă 700, preţ afişat la tine pe site: pur şi simplu îi explici că dată fiind importanţa proiectului lui tu nu vei consuma ca resurse doar un designer şi un programator, ci şi un project manager, şi un copywriter etc. etc., vor fi mai multe raportări decât în cazul unui proiect obişnuit, se va lucra sub o presiune mai mare etc. etc. Deci cine e deştept şi cu adevărat bun scoate un preţ mai mare chiar dacă pe website e pus "site de prezentare = 700 E".

Niciun comentariu: