7.10.21

De fapt, eficacitatea vaccinurilor în prevenirea contagiunii a ajuns la - țineți-vă bine! - 15%, nu 20%!

Și știți de ce?

Pentru că eu nu am luat în calcul faptul că în miile de cazuri de „nevaccinați” sunt trecuți și copiii sub 12 ani, care nu pot fi vaccinați. Nu am luat în calcul, pentru că nu ni se comunică nicăieri cifra asta. Sau credeam eu că nu ni se comunică.

Iată însă că am descoperit un site care ne zice și asta! Și ne zice și populația „oficială” luată în calcul în ceea ce privește rata de incidență din București.

Situl se numește datelazi.ro, îl știu de mai multă vreme, însă până acum nu i-am dat atenție fiindcă am crezut că e vorba de o chestie făcută de niște amatori entuziaști. 

Nu. Pe pagina „despre” se spune clar că datele sunt furnizate de autorități, pe site tronează sigla Guvernului României, situl însuși e recomandat de Guvern, deci informațiile chiar sunt oficiale. 

Or, băieții „scapă” unele informații extrem de interesante pe situl ăsta. Cum ar fi asta:


He, he! Știți ce înseamnă asta? Păi înseamnă că putem calcula și mai precis eficacitatea vaccinurilor, deoarece de acum știm câți copii 0-9 ani s-au infectat. Lipsesc, în continuare, informațiile despre copiii de 10-11 ani infectați, dar deja nu mai contează.

Ieri mi-a ieșit o eficiență de vreo 20%, dar de fapt e și mai mică. Și de acum încolo voi avea grijă să o calculez și să o comunic corect.

Din acest site, datelazi.ro, putem afla că în ultima episăptămână (27.09-3.10) printre cei infectați au fost și 3.267 de copii 0-9 ani. Ceea ce înseamnă că ei trebuie scăzuți din totalul populației nevaccinate care trebuie luată în calcul pentru a afla eficacitatea vaccinurilor.

Rezultă, astfel, o eficacitate de numai 15,46%.

Cincisprezece virgulă patruzeci și șase %.

Pe scurt, din 7 români vaccinați, 6 sunt bombe cu ceas care umblă pe stradă

Întrebare

Băi nenorociților! De ce trebuie măh, jigodiile dracului, să stau eu, cetățeanul, să sap pe 7 situri și 15 pdf-uri ca să pun cap la cap niște informații pentru a afla un lucru atât de simplu?!

De ce, măh?!

3 comentarii:

Silviu Axinte spunea...

Daca am inteles bine, formula este Ef' = (1 - C/V)% , unde C = cazuri vaccinati si V = total vaccinati.
Stim teoretic cati vaccinati avem, dar cate cazuri vaccinati avem in perioada 27.09-3.10?

Lucian Sarbu spunea...

Nu, aici aplic formula oficială, cea care face apel la riscul relativ. Lucrăm cu datele și instrumentele lor.

În acest moment nu mai e mare diferență între formula bazată pe riscul relativ și formula care se bazează strict pe proporția de vaccinați / nevaccinați.

Legat de întrebarea dvs. da, știm numărul de vaccinați, el este comunicat zilnic pe toate portalurile oficiale:

- stirioficiale.ro
- vaccinare-covid.gov.ro (Informații : Comunicate)

Dar trebuie să luați în calcul faptul că un om e considerat „imunizat” dacă au trecut minim 2 săptămâni de la doza 2 de rapel, așadar pentru a calcula eficiența pe episăptămâna 39 ne uităm la nr. de vaccinați din urmă cu alte 2 săptămâni: 5,213 milioane, adică de 52,13 ori câte 100.000.

Alte date introduse în formulă:

- total populație vaccinabilă +12: 16,8 milioane (acesta e singurul parametru care e posibil să nu fie corect)
- total cazuri vaccinați (CV): 18.863, adică 361,84 la 100.000
- total cazuri nevaccinați +12 (CNV): 49.591, adică 427,99 la 100.000

Eficiența în funcție de riscul relativ o calculăm după formula:

Ef = 1 - (CV/CNV) %, sau
Ef = (CNV-CV)/CNV % (rezultatul e același)

Bibliografie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vaccine_efficacy
https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson3/section6.html
https://www.covid-datascience.com/post/israeli-data-how-can-efficacy-vs-severe-disease-be-strong-when-60-of-hospitalized-are-vaccinated

Silviu Axinte spunea...

Multumesc, acum e mai clar. Mai am totusi o nelamurire: pe portalurile oficiale nu am vazut sa se vorbeasca despre eficacitatea vaccinului (poate mi-a scapat mie). Sunt convins ca cineva calculeaza si acest lucru, dar unde a publicat statul roman vreo referire la acest indicator?