30.6.07

Episodul 2: Taxonomia magazinelor virtuale de IT & C din .ro bazata in special pe trafic

Top 20? Bun, ca sa nu-si mai dea unii si altii cu presupusul că de ce top şi de ce nu potop ori spanţoc, clasificarea se va numi taxonomie bazată în special pe trafic.

Acum se vede dincolo de degetul arătător?

---


Am actualizat topul taxonomia. Noua ediţie e disponibilă aici: http://spreadsheets.google.com/pub?key=pGBlWqxWDobrCR4SDRw0fDg

Noutăţi:

1. Cele 20 de magazine au devenit de fapt 25 27 (au mai apărut Shopix şi Electroland). Există câteva magazine care nu fac tam-tam cu traficul propriu, ceea ce înseamnă că e destul de greu să vezi pe unde se situează. Numai datele din Alexa.com le dau de gol. Ca să nu existe discuţii că îi exclud pe unii şi pe alţii, am mai băgat încă 5 7 site-uri.

2. Am ales să sortez acum din principiu după "traficul săptămânal" (coloana D), luând în calcul ultima săptămână din trafic.ro. Pentru magazinele neînscrise în trafic.ro sau în alt serviciu public de statistici am folosit o estimare pe baza datelor din Alexa.com. Metoda e aproximativă şi cu siguranţă imperfectă (de exemplu, în cazul lui Marketonline sigur am prins un vârf excepţional de trafic datorat vreunei campanii de moment) dar mai relevantă decât rankul Alexa, care multora nu le spune nimic.

Magazinele cărora le-am aproximat traficul au cifra trecută cu albastru. Când am estimat traficul săptămânal al Emagului nu mi-a venit să cred dar... asta iese. Pe bune! Şi dacă îmi aduc bine aminte, în urmă cu 3 luni, când au ieşit din trafic.ro, aveau vreo 140.000 de vizitatori / săptămână. E posibil să fi ajuns la 200.000. De ce nu?

La fel am făcut şi pentru tendinţa pe ultimele 3 luni. La site-urile care nu sunt prezente în trafic.ro, am luat pur şi simplu datele din Alexa.

3. Am adăugat 2 coloane, F şi G: nr. de pagini / vizitator şi nr. de pagini indexate în Google.

F e cea mai importantă deoarece ne arată interesul pe care îl captează un anumit magazin. Este evident că un magazin care nu reuşeşte să le ofere userilor decât 3-4 pagini cu informaţii interesante are un potenţial mai mic de creştere decât unul care le oferă 10 pagini. Pe cel cu 10 pagini userii stau mai mult, studiază mai mult oferta şi e de la sine înţeles că dau comenzi mai multe şi au încredere mai multă în ceea ce văd. De aceea, să nu ne lăsăm înşelaţi de trafic: degeaba ai 10.000 de vizitatori dacă numărul de pagini vizualizate e de 2 / vizitator.

Am pus cu verde scorurile de peste 9. Cred că un scor de peste 9 pagini /vizitator este cel mai sănătos. Pe cele care înregistrează 6-8.9 pagini le-am lăsat cu negru, performanţa lor fiind medie. Magazinele care au sub 6 (fapt ce mă face să cred că au mari probleme cu conversia) le-am pus cu roşu. Sunt nu mai puţin de 13, adică mai mult de jumătate din top. La unele scorul e chiar dezastruos, în jur de 3, cu recordul absolut, 1.58, pentru CShop.ro. Asta înseamnă că pe site-ul în cauză lumea intră şi iese aproape imediat.

Pe baza acestor date se poate estima grosier volumul fiecărei afaceri. Eu nu sunt specialist, fiindcă nu am lucrat niciodată în echipa de marketing a unui magazin virtual, ca să şiu cam care e relaţia între nr. de vizitatori - pagini vizualizate - rata de conversie, dar bănuiesc că la un trafic comparativ egal în săptămâna 18.06 - 24.06, un PC Garage a avut, să zicem, 150-250 de comenzi pe zi, iar Marketonline numai 70-100.

4. Pe coloana 3, am bolduit site-urile a căror creştere în ultimele 3 luni e de peste 30%. După cum se observă, aproape toată piaţa e în creştere, dar bănuiala mea (fără să fi studiat tendinţele din anii trecuţi) e că o mare parte a creşterii se datorează caniculei, care a dus la creşterea cererii pentru aparate de aer condiţionat. Cel puţin pentru Neomax, Elanko şi Kumparaturi.ro pot să bag mâna-n foc că după trecerea caniculei le va scădea şi traficul. Tot în scădere va fi şi Marketonline, care a început deja să piardă din utilizatorii câştigaţi săptămânile trecute, când crescuse foarte mult dar ajunsese la un moment dat la numai 5.8 pagini / vizitator.

5. "Surpriza" domeniului este simpaticul Ghelir.ro, site-ul cu "un singur produs, o singură zi, un preţ extraordinar". Conform datelor de trafic din Alexa, Ghelir e deja site-ul nr. 269 din România. Deşi pe Ghelir s-au mai vândut ocazional şi cărţi şi alte prostioare, merită inclus în topul IT & C deoarece majoritatea promoţiilor au fost de această natură. Ceea ce fac tipii cu Ghelir poate fi de altfel şi un semn pentru proprietarii de magazine care freacă menta degeaba pe net: mai bine te concentrezi să vinzi puţine mărfuri, şi bine, decât multe, şi prost. Nu de alta, dar în ciuda faptului că noi (KSD) susţinem mitul magazinului virtual de 500 de euro, ca să ai succes măcar cât are Mediadot, totuşi, dincolo de instalare & configurare e nevoie de mult mai mult decât 500 de euro. Şi cu cât visezi mai di granda, cu atât e nevoie de mai mulţi bani!

Pentru cei curioşi să vadă cum a mers ghelireala în prima lună, intraţi pe blogul acestui tip şi descărcaţi de acolo raportul pdf.

Ghelirul mai e interesant şi dintr-un alt punct de vedere: a deschis un drum. Magazinele mari deja sunt pe care să le şparlească ideea. Primii care au făcut-o sunt PC Garage care a implementat o promoţie a zilei cvasi-identică, dpdv conceptual, cu ghelirul. Punem pariu că urmează şi alţii?

6. Poate mai merita să îi iau în considerare pe Domo, care din tonul disperat al reclamelor ("Cumpără online! E mai 'eftin!") par a vrea să tragă cu desăvârşire obloanele peste magazinele stradale (le-o fi ajuns cât au crescut chiriile?!) şi deci să treacă majoritar pe net, precum şi pe UPShop, care deşi se vrea a fi divizia de retail online a lui UltraPro, mie tot a... UltraPro îmi miroase (ceea ce m-a făcut să nu îi iau în considerare).

7. 06.07: Neomax se rescrie: au implementat mod_rewrite.

Enjoy.

3 comentarii:

Anonim spunea...

Bun, upshop am inteles de ce nu "a intrat", dar dc-shop? :P Cred ca ar conta mai mult decat o buna parte din e-magaurile prezentate, mai ales ca au o oferta mai diversificata online decat in magazine (si cu acel 6-7% discount).

In plus au un 14,36 afisari/vizita, 37.000 pe saptamana si doar un ~35% vizite cu o pagina, desi fara mod_rewrite si putine rau pagini indexate de nea gogu.

Alexa ii pune cam pe aceasi pozitie cu pcfun, desi pe termen lung sunt mai buni.

Cat despre promovare, apareau des de tot prin reteaua neogen (nu stiu daca i-a si ajutat).

PS: online exista de prin 2005, parca

PS2: nu am nici o legatura cu ei

Anonim spunea...

ar ajuta la statistica ta si numarul de vizitatori mediu pe anul trecut, data cand au inceput sa aiba tafic in alexa si cifra de afaceri a firmei din declaratiile de la stat... din calculele mele de pana acum singurele variabile care raman sunt rata de conversie si valoarea medie a unei comenzi ... care se invart tot pe acolo pentru toti care au putina grija de site si de clienti.

Lucian Sarbu spunea...

@dece: cu dc-shop.ro e aceeaşi problemă ca şi cu upshop. Se sprijină pe un mare retailer.

Ca să fiu mai explicit, când am făcut episodul 1, adică penultimul, al acestei statistici, l-am făcut pentru a demonstra cu cifre celor care susţineau prin târg că noul Mediadot e un exemplu despre cum să nu refaci un magazin virtual că dimpotrivă, noul Mediadot este un exemplu despre cum să refaci un magazin virtual, ceea ce se vede şi din:

- creşterea vizitatorilor unici lunari de la 28.000 în aprilie la 86.000 în august
- creşterea numărului de pagini / vizitator de la 7,34 la 11,86
- mai multe comenzi, mai mulţi utilizatori înscrişi / zi etc.

Urmăream, aşadar, exclusiv piaţa magazinelor online.

@adiz: Nu cred că o să-mi mai bat capul cu aceasta statistică (în orice caz nu cu publicarea ei), deoarece în loc să zică "mulţumesc", mulţi m-au acuzat că vreau să mă erijez în nu ştiu ce guru al fenomenului magazinelor virtuale din România, în care aş avea interes direct datorită comercializării platformei noastre de e-commerce. Până la urmă fiecare magazin online ar trebui să aibă un marketer inhouse care să urmărească acest gen de statistici şi să decidă în consecinţă. N-au decat să-şi facă singuri statisticile.