16.2.17

Cine răspândește #fakenews?

Articol nou pentru AsF:

http://www.argumentesifapte.ro/2017/02/15/in-perioada-asta-putem-vedea-cine-raspandeste-fakenews/

Pe scurt, iată esența argumentului: „În rezumat: avem 10 oameni. 3 votează PSD, 4 nu votează, deci votul PSD în cazul unor alegeri reale nu e 3/10, adică 30%, ci 3/6, adică 50%.

Am avut supriza să fiu sunat de oameni cu scaun la cap, oameni care au lucrat inclusiv pe statistici electorale și sondaje, să mă întrebe de unde am scos-o pe-asta, că PSD-ul ar lua peste 50%, că ei au văzut că toată presa zice că au doar 31%. Le-am explicat, au înțeles, au râs. Au râs, pentru că niciodată total vot nu se raportează la total eșantion, ci numai la opinii de vot, deci votul pro-PSD e 31% raportat la 59%, nu la 100% (în cazul ăsta cel mai votat partid ar fi „Partidul Nehotărâților”). Deci cei care au preluat sondajul (nu neapărat cei care l-au prezentat) ori sunt proști, ori ticăloși. Probabil ticăloși, pentru că nu cred că există chiar atâția proști în presă.

Eu suspectez că de fapt toată mass-media acoperită era chitită să prezinte niște rezultate, rezultatele astea s-au dovedit pe dos, și atunci au manevrat cifrele în așa fel încât să pară catastrofă pentru PSD.

Eu însă m-am înspăimântat de puterea propagandei, dacă a putut păcăli, fie și pentru timp scurt, oameni profesioniști, care cu asta se ocupă, cu sondaje (și care n-au avut nici o curiozitate să studieze în amănunt slide-urile și cifrele, ca să vadă ce stă la baza titlurilor din presă). Înseamnă că unui primar PSD de la țară dacă îi pui sub nas cifra de 31% și îi zici că partidul lui se prăbușește, chiar ai șanse să-l atragi de partea ta. Cu tot cu electoratul din dotare.

Niciun comentariu: