26.11.11

Un pic de mediatizare pentru forumul social Critic Atac

De vreme ce viața mea de burghez (autentic) nu mi-a permis să ajung ieri la ora 14.00 la forumul social CriticAtac, o să scriu câteva idei legate de ceea ce am văzut azi (tot la reuniunea de ora 14.00, concluzii finale, singura la care mi-am permis să ajung). Și cu prilejul ăsta voi face, iată, și un pic de mediatizare a forumului în fața celor 150 de cititori constanți ai micului meu blog.

  • În primul rând erau o mulțime de oameni tineri și - sper! - entuziaști. Asta e o chestie bună, credeam că pe tineri nu-i mai scot din casă decât filmele indiene și Guță.
  • Se vehiculau idei de tot felul, de la incapacitatea democrației de a răspunde solicitărilor populare și necesitatea unei revoluții, până la democrație ca unică soluție de a răspunde solicitărilor populare. Asta iarăși e bine, pentru că numai diversitatea de idei asigură un spirit deschis de discuție.
  • Din păcate la câțiva „invitați” (numiți impropriu astfel - nu erau cu nimic mai speciali decât ceilalți) am avut reale dificultăți de a înțelege ce vroiau să spună deoarece se vedea clar că nu au exercițiul, sau poate darul, vorbitului în public. Dintre așa-zișii invitați mi-a plăcut cum a vorbit Alex Cistelecan, care și-a exprimat ideile clar și ordonat, așa cum trebuie în cadrul unor astfel de evenimente. El a atras atenția asupra faptului că la ora actuală există mult entuziasm teoretic și puțină disponibilitate practică de a face ceva (la care vărul meu Gheorghiță Zbăganu a remarcat că așa era și pe timpul PCR-ului, 2 cu sapa, 8 cu mapa :) ). Interesante au fost și intervențiile tânărului istoric Florin Abraham care, din poziția de director al Institutului de Studii Social-Democrate „Ovidiu Șincai”, e om din proximitatea PSD-ului, deci vorbea pe chestii concrete. El a confirmat ceea ce era clar pentru toată lumea, și anume că partidele de azi nu dau doi bani pe intelectuali pentru că intelectualii nu aduc voturi. Cel mult le place să-și așeze la butonieră câțiva intelectuali cu vizibilitate, și atât. Mult mai interesate sunt de personalitățile media, care le pot face intrare pe la televiziuni. În plus, o chestie pe care nu o bănuiam, cică la ora actuală toate partidele își organizează agenda după sondaje de opinie, astfel încât chiar dacă populația vrea, să zicem, să fie castrați toți cotoii vagabonzi și treaba asta e împotriva principiilor doctrinare ale unui partid, acel partid mai degrabă își schimbă principiile doctrinare decât să comunice populației doctrina proprie. În acest fel, adaug eu, partidele politice sunt simple întreprinderi comerciale de obținere de voturi și atunci nu e de mirare că lucrurile merg atât de prost - nu doar în țară, ci la nivel mondial... practic ele nu mai sunt organisme în slujba cetățeanului, ci în slujba celor care le dau ordin să se ia după sondaje.
  • În mod ciudat, de la final a lipsit tocmai acel „ceva” concret care să încheie forumul - o declarație, elaborarea unui set de principii, etc. Dacă se adopta o declarație, de pildă, aceasta putea fi trimisă la toate redacțiile media și pe site-urile de comunicate de presă și, cine știe, poate apărea în câteva ziare. De aceea sentimentul final a fost că discuțiile nu au fost cu nimic superioare unora de pe Facebook sau din subsolul vreunui articol de blog - dar, repet, nu știu ce s-a întâmplat la ședințele precedente.
  • Un participant a ridicat o problemă foarte corectă, zicând că fiind un forum „social” se aștepta să vadă și un fermier, și un muncitor etc. - care să participe la discuții.
  • Totuși, întâlnirea a părut organizată mai mult ca o încercare, deci micile imperfecțiuni de genul ăsta se iartă. Când eram mai tânăr eram foarte intransigent față de genul acesta de manifestări dar astăzi, după ce am mai adunat niște ani și știu cât de greu e să pui picioare ceva, orice, nu doar că mă declar mulțumit de ceea ce am văzut, dar voi participa cu plăcere și la alte forumuri și, de ce nu, dacă voi avea ceva de spus poate o să și iau cuvântul.

Niciun comentariu: