21.5.12

Miracol my ass: a început Facebook cu adevărat de la zero?

Spălații pe creier de la Ziarul Financiar au produs azi un rahat de material jurnalistic intitulat pompos „Miracolul Facebook: cum să faci în 8 ani 104 miliarde de dolari pornind de la zero”. În acest fel se acreditează ideea, complet falsă, că Zuckerberg a pornit la drum cu deștu'n fund și că rețeaua asta socială, care se va dezumfla mai repede decât își închipuie unii (și mă tem să nu târască după ea întreaga industrie de internet, provocând spargerea dotcom bubble 2.0, implicit o nouă cădere majoră a piețelor) reprezintă materializarea visului american.

Nici vorbă de așa ceva. De altfel, articolul își contrazice flagrant titlul dacă ai răbdarea să-l citești. Totuși, să punem un pic de ordine în acel „zero” și să vedem cum au stat lucrurile cu adevărat (datele financiare sunt luate din Wikipedia și Techcrunch):

- În 2004, când Facebook abia apăruse, a primit nu mai puțin de 500.000 de dolari (juma' de milion de dolari!) de la Peter Thiel, cofondator PayPal. Câți dintre cei care investesc într-o afacere online nu speră la o asemenea pleașcă, să aibă un site minor, oarecum popular, nimic de zis, printre studenți, și să sară repede cineva cu jumătate de milion de dolari?!
- În mai 2005 a primit 12,7 milioane de dolari de la Accel Partners și apoi în aprilie 2006 27,5 milioane de la Greylock Partners. În total, așadar, în primii doi ani de la înființare Facebook a luat finanțări private de peste 40 de milioane de dolari, asta fără să socotim cât au investit, concret, Zuckerberg și asociații săi (care nu erau chiar cei mai sărăcuți tineri de pe planeta Earth). Deja Facebook era evaluat la 2 miliarde de dolari, deși, concret, nu avea decât în jur de 12 milioane de conturi, adică mult sub MySpace!

Restul e istorie. După 2006 finanțările care au ținut în viață Facebook nu au mai fost de ordinul zecilor, ci al sutelor de milioane de dolari (Microsoft - 240 de milioane, Li Ka-Shing - 120 de milioane etc.). Este evident că evoluția Facebook seamănă mai degrabă cu un Caritas minuțios pregătit, nicidecum cu vreun „miracol”. Așa cum zice titlul uneia dintre cele mai celebre cărți dedicate bulelor financiare, The Devil Takes the Hindmost!

2 comentarii:

Logosfera spunea...

Ai uitat sa precizezi ca in spatele Accel Partners se afla CIA care a vazut intr-o banala retea sociala un imens potential informational.

Normal, nu puteau sa investeasca in MySpace sau Hi5 (care n-aveau nevoie de ajutor) si nici nu puteau sa mearga la Yahoo cu o astfel de propunere. Asa ca au luat un "nou-nascut" si-au bagat bani in curul lui pana cand a ajung no.1 pe planeta.

MIA spunea...

Totuși - comparativ cu aberanta sumă de săptămâna trecută s-au băgat destui de puțini bani => o bulă "perfectă" .. ;)