24.2.10

O coperta de carte

Am făcut o copertă pentru o carte care urmează să apară în curând: Fragmente de adolescent întârziat, de Leonid Dragomir.

Pe Leonid îl ştiu de aproape 17 ani, de când am intrat amândoi la Filozofie într-un an în care concurenţa era formidabilă, 11 (unsprezece) pe loc. Şi examenele nu erau grilă, cum se dau acum. Eu am intrat la "boboci", el la "bătrâni" (cei cu a doua facultate) fiindcă era deja medic veterinar. Privind retrospectiv e incredibil cât idealism putea exista în perioada aia. Nu mi-i pot închipui pe tinerii de azi ducându-se turmă să facă o facultate care nu le oferă, aparent, nici o calificare concretă.

Paradoxul face ca din toată generaţia aia formidabilă tocmai "bătrânul" Leonid să mai practice şi acum filozofia. Jumate dintre noi au abandonat facultatea până în anii 2-3, fie din constrângeri materiale, fie din cauza lui Mircea Flonta, care pica pe capete la cursul de "Teoria cunoaşterii". Din jumătatea rămasă, 90% au mai făcut o meserie şi doar  vreo 10% au continuat să profeseze. Dintre ăştia doar Leonid a ajuns să scrie cărţi. Restul, teze de doctorat. 

Pentru copertă am ales un fragment din Peder Severin Kroyer (1851-1909), un pictor danez a cărui operă am avut prilejul să o admir pe viu la Skagen, în Danemarca. Fragmentul nu e întâmplător... 

  • e romantic, datorită prezenţei acelui glob indefinit despre care nu ştim dacă e luna sau soarele la apus (ori, cineva care mai scrie cărţi în aceste timpuri împuţite nu poate fi decât romantic) 
  • e plin de contradicţii - apa/nisipul, lumina/reflecţia, zi/noapte, fluid/fix, cerul/marea - cum e şi scrisul lui Leonid
  • vaporul e un simbol al căutării, al drumului neobosit, al căutării sensului...
  • fiindcă simţeam că trebuie să exprimăm cumva şi nevoia de siguranţă a celui aflat într-un univers plin de nesiguranţă, am adăugat liniilor din titlu câteva mici linii ajutătoare, ca şi cum scrisul ar trebui "ajutat" să stea drept. 

Cartea va apărea în săptămânile viitoare cu o prefaţă scrisă de filozoful Mihai Şora.

Niciun comentariu: