8.11.08

Pe glob... blog

N-am mai scris de multă vreme chestii "profesionale" pe blog pentru că de la o vreme simt nevoia ca în timpul liber să nu mai am de-a face cu chestiunile legate de muncă.

În plus, scriu în multe alte locuri, prin câteva - mă ştie lumea, prin altele - nu, pentru că o fac sub pseudonim.

Şi mai e o chestie, sincer să fiu nu mă văd ieşind la pensie din industria web (asta din România). Contrar a ceea ce crede multă lume, eu nu cred că webul are un viitor strălucit în România. Cred că şi peste 30 de ani va fi aceeaşi industrie mică, limitată de lipsa de orizont a clienţilor şi de absenţa banilor. În plus, în 10-20 de ani de acum încolo lipsa oamenilor va fi o problemă de 10 ori mai mare decât acum.

Noi ne uităm cu jind la vest-europeni dar uităm că lor le-au luat 50-60 de ani după război ca să ajungă la un anumit nivel de civilizaţie, plus că au avut şi înainte zeci şi chiar sute de ani de dezvoltare. Noi suntem un soi de Mexic european şi vom rămâne aşa o perioadă bună de timp, pentru că, la fel ca orice "economie emergentă", suntem în budă fără investiţiile străine. Nu există capital românesc; neexistând capital românesc, nu există mărfuri româneşti; neexistând mărfuri româneşti, nu avem ce altceva să oferim lumii în afară de salariile mici.

Ultimii 20 de ani şi guvernările haotice care ne-au condus de atunci nu au făcut decât să gâtuiască şi mai mult capitalul românesc. Şi au organizat un jaf sistematic al banului public. Presupunând prin absurd că va veni acum un guvern care va înţelege cât e de important să sprijine (cu legi corecte, în primul rând) capitalul românesc, va fi nevoie de cel puţin 20 de ani pentru ca România să producă în fiecare judeţ măcar un brand exportabil, şi încă 20 de ani pentru ca brandurile astea să asigure un flux de bani continuu şi sigur către România. Pe vremea aia ar urma să am vreo 73 de ani. Eh, poate atunci să sperăm că vor ajunge şi românii să consume servicii de internet măcar de 20 euro, ca să zici că e o afacere.

No, thanks.

În ultimii 5 ani de exemplu mii, poate zeci de mii de români au câştigat din imobiliare cam cât profitul din toată industria de web într-un an. Acum imobiliarele s-au dus naibii, nimic de zis, dar cred că şi în viitor marile oportunităţi vor veni din cu totul şi cu totul alte zone. Să fim realişti, suntem o ţară cu 3.000 de programatori php şi 3.000.000 de ţărani. Asta înseamnă că banul adevărat, dacă e să vină, va veni mai degrabă către agricultură decât către web. Sau către industrii care pot folosi necalificaţi. Din păcate.

La nivel individual, sunt convins că nivelul general al salariilor se va stabiliza pe la nivelul ajutorului de şomaj din Europa de Vest. N-are rost să argumentez de ce. Asta cred eu şi oricine mă citeşte poate să-şi utilizeze creierul pentru a vedea de ce am ajuns la concluzia asta.