11.8.07

Te-ai simtit vreodata de cacat ca esti roman?

Eu da. Când am vizitat cimitirul din Montparnasse, în care sunt înmormântaţi 3 dintre românii cei mai mari pe care i-a dat vreodată ţara asta (şi care se pare că au făcut bine că s-au cărat de aici).

1. Mormântul lui Brâncuşi (+ 1957)

Ştiaţi că Brâncuşi e înmormântat la grămadă cu o familie (Istrati) care se pare că a avut grijă de el în ultimii ani? Nu? Nici eu. Cel mai mare sculptor român se odihneşte sub o lespede cvasi-anonimă pe lângă care am trecut prima oară fără să îmi dau seama cine e înmormântat acolo.


2. Mormântul lui Emil Cioran (+ 1995)

L-am căutat vreun sfert de oră, dar a fost de negăsit. Unul din autorii articolului Cioran din Wikipedia se pare că a fost mai norocos decât mine.



Emil Cioran se odihneşte pe undeva prin acest colţ.
Mormântul lui este "bine ascuns" de alte morminte ale unor iluştri anonimi francezi


3. Mormântul lui Eugen Ionescu (+ 1994)

E şi el pe acolo. Într-un colţ de alee.

---

Mă întreb câţi kilometri de bordură ar fi costat o mică troiţă, sau un mic monument prin care statul român să cinstească memoria acestor români care se odihnesc în Montparnasse şi care ne-au făcut cinste? În librăriile lor nu se poate să nu găseşti operele complete ale lui Cioran şi ale lui Eugen Ionescu. Atelierul lui Brâncuşi e anunţat la centrul Pompidou cu litere cât casa. Ar fi culmea ca tot francezii să se îngrijească şi de locul lor de veci, după ce că îi menţin vii în circuitul cultural. Francezii se îngrijesc suficient de ai lor.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Adevar grait-ai. Suntem de kko