7.1.11

Facebook: bine aţi venit în noua eră a dot.com-bubble-urilor!

Se dă aşa:
  • un site de o utilitate certă, dar deloc originală
  • o platformă de advertising slăbuţă, aflată la ani-lumină de puterea Google Adwords
  • multe sute de milioane de utilizatori, conform raportărilor proprii, din care însă nu ştim câţi sunt boţi sau utilizatori din an în paşte (datele oficiale vorbesc de vreo 550 de milioane de utilizatori)
  • mult buzz
  • foarte mult buzz
  • şi mai mult buzz
  • buzz-buzz-buzz
  • buzz!
Se mai dau:
  • venituri de 1,2 miliarde USD pe 9 luni şi profit de 355 milioane USD
  • adică un profit mirobolant de 0,64 dolari / useri, sau un venit şi mai mirobolant de 2,18 dolari / user
  • acoperire proastă în marile ţări BRIC (în Brazilia e lider de piaţă Orkut, în Rusia - vKontakte, în China se bat Xiaonei şi RenRen, India fiind singura feudă deţinută de Facebook în lumea BRIC)
  • o scădere alarmantă a vitezei obţinerii de useri noi (logic... populaţia planetei e limitată!)
Se intervine aşa:
  • 3 ianuarie 2011: Goldman Sucks, împreună cu o firmă rusească deja implicată în FB, cumpără 1% din acţiunile site-ului, printr-o tranzacţie privată, la un preţ de 500 de milioane de dolari, ceea ce înseamnă că Facebook ar avea o valoare de piaţă de 50 de miliarde de dolari
  • ţinând cont că venitul anual e de, hai să zicem 1,6 miliarde dolari (mai punem 0,4 miliarde pe trimestrul 4) rezultă că FB ar putea avea o capitalizare bursieră mai mare de 31,25 ori decât veniturile
  • spre comparaţie: Apple, care chiar vinde ceva şi domină câteva pieţe concrete, are o capitalizare bursieră de 306 miliarde USD la venituri de 65 de miliarde, deci un raport capitalizare/venituri de 4,7; Google, 7,25; Microsoft, 3,16 etc. etc. etc.
  • 6-7 ianuarie: buzz, "veniturile sunt mai mari decât se aştepta" (mai mari?!... my... ass!), e plină presa financiară de aiurelile astea
  • more buzz
  • buzz
  • more buzz
  • buzz!
Rezultă:
  • mult succes celor care se vor bate, când o să vină momentul, să cumpere acţiuni Facebook - lumea e plină de proşti şi mafia de pe Wall-Street, dimpreună cu nişte ruşi, are nevoie de ei ca să-şi rotunjească veniturile în vremuri... de criză.
(Şi încă nu am zis nimic de Twitter.)

    5 comentarii:

    Luigi spunea...

    Exact pentru faptul ca Facebook (Fb) incepe sa aiba competitie reala fac acum pasul cu listarea la bursa, combinatia cu Goldman Sachs si valurile din presa pentru atragerea banilor fraierilor.

    Asa cum ai spus, Fb nu se diferentiaza in mod special fata de alte site-uri de socializare - nu a avut intaietate si nu are originalitate. Inaintea lor altii promiteau mai mult : Hi5, Flickr, MySpace. Dupa parerea mea, factorul cheie al dezvoltarii lor este un mix intre:
    a. relatiile de business ale managerilor Fb
    b. buzz-ul din media (TV, presa, cinema)
    c. marketing
    d. manipularea capriciilor adolescentine ale clientilor lor tinta

    Din multele analize facute de cei care se pricep, rezulta clar ca Fb nu-si merita renumele in business. In realitate Fb este un business slab, poate chiar foarte slab. Este ca o morisca invartita de cinci sute de milioane de useri care produce scartait in loc de energie.

    Totusi, in mainile unor reptile ticaloase, poate deveni o arma de prostire mai avansata decat acum, producandu-le acestora beneficii precum :
    - drenarea banilor fraierilor din zona de stapanire americana (Romania inclusa - vezi ce face Udrea si modul previzibil in care va continua sa le faca publicitate in contrapartida cu viitoare contraprestatii politice ale Fb)
    - cresterea manipularii in zona de new business pentru finante: tinerii nascuti cu internet in casa
    - exacerbarea colectarii de informatii personale in scopul valorificarii economice (marketing) si politice (influentare la vot)

    Estimez ca Fb poate migra catre oferirea unui gen de servicii financiare 'for dummies' combinate cu campanii de influentare politica.

    Este o paine buna de mancat pentru sistemul financiar-politic-informativ (nu informational). De aceea, cred ca reimbracarea Fb nu este destinata sa devina un nou bubble ci are scopul de a deveni un nou vehicul financiar caruia i se pot incredinta felurite obiective de dominatie. Goldman Sachs, 'rusii' si 'baietii' vor avea grija sa nu cada atat timp cat le aduce ceva bun prin spate.

    Lucian Sarbu spunea...

    Pai si cum vor alinia veniturile cu valoarea de piata?
    Pentru a fi in rand cu lumea veniturile FB ar trebui sa ajunga destul de repede la 10-15 miliarde USD, ceea ce e absurd.
    Din doua, una: ori sunt nebuni, ori stiu prea bine ce fac. Eu cred ca spre deosebire de dot-com-bubble-ul din anii '90 acum pe bursa se va organiza direct exitul pentru fazani si nu ar fi exclus sa asistam la cotarea simultana a tuturor site-urilor sociale (pentru ca toate sunt umflate, si daca pica unul, pica toate).

    Luigi spunea...

    In opinia mea, scenariul nu este unul clasic de manipulare prin bursa. Tipii care preiau acum Fb sub pulpana lor au de gand sa foloseasca caracterul social al site-ului. Veniturile lor prin Fb se vor realiza din ce in ce mai mult din surse nedeclarate in bilantul Fb, precum monitorizarea comportamentului userilor si utilizarea datelor in scopuri de influentare.

    Acum, Fb iese pe bursa atat pentru atragerea banutilor fazanilor, cat si, mai ales, pentru credibilizare in randul businessurilor reale.

    Pentru public, Fb va putea fi impaiat ca un business de succes. Daca ar fi un business clasic, ar cadea, conform legilor economice. Insa nu este un business clasic. Este o tzeapa de tip nou.

    Lucian Sarbu spunea...

    Iata un articol de pe CNN.com care cred ca sintetizeaza cel mai bine situatia: Facebook hype will fade

    Luigi spunea...

    Da, tipul stie multe. E un scenariu evolutiv credibil. Sa traim si sa mai vedem.