23.1.11

70 de ani de la Rebeliunea Legionara

Mi-am dat seama cu surprindere că în zilele astea se împlinesc fix 70 de ani de la Rebeliunea Legionară - momentul de ruptură dintre Ion Antonescu şi Mişcarea Legionară condusă de Horia Sima.

Fiind unul dintre momentele importante ale istoriei noastre contemporane, m-aş fi aşteptat la o reflectare mai mare în mass-media, dar, din păcate, subiectul e ca şi inexistent. Rebeliunea a netezit drumul lui Ion Antonescu către puterea absolută făcând astfel posibil, indirect, dezastrul militar de la Stalingrad, în care a murit floarea tineretului românesc.

În campania împotriva Uniunii Sovietice, aproape 250.000 între 250.000 şi 350.000 de tineri români s-au numărat printre victimele războiului (morţi, răniţi, dispăruţi). Cu siguranţă, numărul lor ar fi fost mult mai mic dacă Antonescu ar fi oprit armata după îndeplinirea obiectivului iniţial, eliberarea Basarabiei. Şi este greu de crezut că Antonescu ar fi trimis armata română la 1.200 de kilometri de graniţele ţării dacă i-ar fi avut în coastă pe legionari. Cu armata aflată atât de departe, ar fi riscat oricând să piardă puterea la Bucureşti.

Bunicul meu natural, Leu Bratu, a fost printre cei scăpaţi de la Stalingrad, doar pentru a fi ucis la Odessa un an mai târziu, chiar pe 10 mai 1944, cu fix 31 de ani înainte de a mă naşte eu. Printre amintirile din copilărie ale mamei mele se numără şi cele din zilele în care, la câţiva ani de la sfârşitul războiului, se mai auzea în sat că a venit cineva "de la ruşi" şi bunica mea, împreună cu străbunicul, se duceau într-un suflet să vadă dacă prizonierul are veşti despre Bratu.

Dezastrul acelei generații este doar primul din cele 3 mari pierderi de capital uman pe care România le-a suferit în perioada contemporană. Au urmat epurarea comunistă din anii '50 (istoricii vorbesc de 200.000 de victime ale închisorilor) și emigrarea masivă de după 1990 (2-3 milioane de oameni). Să nu ne mirăm, așadar, că realitatea de la capătul atâtor decenii de tragic și grozăvie e astăzi atât de urâtă... Cum poți să ridici o țară dacă i-ai ucis și alungat tinerii?!

Niciun comentariu: