25.4.10

De ce nu am incredere in Facebook Ads

De când s-a anunţat că a depăşit în trafic Google, Facebook pare să fi devenit noua isterie mondială. Chiar şi la noi vedem reclamele alea la Vodafone, parcă, în care îţi tunzi părul în timp ce telefonul te ajută să o freci la greu pe Facebook.

Această isterie (care totuşi nu prea e susţinută de datele furnizate de Alexa.com) îi poate face pe unii să cumpere reclamă prin Facebook Ads sperând astfel să facă o bună investiţie pentru bugetul lor de publicitate. Sfatul meu este să aibă grijă de banii lor deoarece:

- Spre deosebire de motorul de căutare Google, utilizatorul nu vine pe Facebook ca să caute ceva anume, astfel încât atunci când voi îi propuneţi o reclamă la acel ceva, utilizatorul să fie interesat 99% interesat. Pe Facebook utilizatorii vin să socializeze cu prietenii lor, de aceea orice reclamă aţi face voi, aceasta va fi mereu secundară în raport cu interesul principal al utilizatorului. Facebook are aceeaşi problemă pe care o are şi advertisingul tradiţional: nu ştie să spună pe ce vă cheltuie banii şi nu ştie să spună dacă utilizatorul în faţa căruia s-a întâmplat să afişeze reclama este cu gândul aiurea, mai e în faţa televizorului, se uită atent sau trece rapid peste paginile de reclamă, citeşte inserturile sau le aruncă la coş imediat ce au căzut din ziar etc.

- Tehnologia de targetare propusă de Facebook e o glumă faţă de cea deţinută de Google. Şi mă tem că nu are cum să fie altfel, pentru că în timp ce tehnologia Google are la bază interesul personal şi imediat al celui care efectuează o căutare, Facebook nu poate face altceva decât un sumar al profilelor pe baza căruia să-mi propună că "ar fi bine" să faci reclamă acestui grup de utilizatori sau acelui grup de utilizatori.

Facebook nu poate propune însă decât nişte criterii mecanice de targetare, cum ar fi: targetare geografică, pe sex / vârstă şi pe zone (profesionale) de interes. Google nu poate oferi targetare pe zone profesionale în timpul căutării (deşi poate oferi pe Google Network prin tehnologia Double Click!), dar oferă ceva mult mai bun: targetare contextuală, în timp real. Practic, când eu caut "vopsea lavabilă", e clar că mă interesează în vreun fel acest fel de produs, deci e ok să-mi afişeze reclame la aşa ceva. Pentru tehnologia Facebook însă e imposibil de depistat când anume un zugrav este interesat în mod real de vopsea lavabilă. Pentru că dacă zugravul accesează Facebook între orele 20 şi 20:10, o face ca să stea în contact cu prietenii săi, nu ca să vadă reclame, oricât de atractive ar fi acestea pentru el! Fără îndoială că există mai multe şanse să iei clickuri bune cu o reclamă la vopsea lavabilă de la un zugrav decât de la un profesor de latină, dar există la fel de multe şanse ca reclama să treacă neobservată pentru că zugravul nu e interesat în acel moment de ea.

- Facebook nu diferenţiază între zona de informaţii şi zona de jocuri. Zona de jocuri e cea mai proastă investiţie cu putinţă. Pentru că oamenii vin acolo să se joace, nu să se informeze. Din experienţă pot spune că bounce-rate-ul clickurilor din această zonă e absolut înfiorător (peste 90%). Probabil că oamenii nu dau click pe reclamă pentru că îi interesează cu adevărat ceva de acolo, ci pentru că sunt plictisiţi în timp ce se încarcă jocul sau pentru că li se pare interesantă ilustraţia. Cu PinBud, am observat o creştere evidentă a ratei de click în cazul în care am inclus în poza reclamei maimuţoiul (acul cu gămălie), dar cu toate astea bounce-rate-ul a rămas acelaşi.

Din păcate Facebook nu te lasă să alegi afişarea reclamelor numai în zona de informaţii, ceea ce îl face complet nerecomandabil pentru cei care au nevoie de o reclamă cu răspuns clar (cumpărarea unui produs, deschiderea unui cont pe site etc.) care necesită seriozitate şi interes imediat din partea utilizatorului. Spre deosebire de ei, Google Adwords îţi permite să ai control total asupra paginilor web care îţi afişează reclama.

În concluzie, eu personal aş recomanda Facebook Ads numai pentru awarness, NU şi pentru publicitate la ceva ce necesită un răspuns clar. Şi chiar şi pentru awarness, mă întreb la ce ar putea fi folosit. Probabil ar merge pentru produse şi servicii de interes foarte general, gen servicii de telefonie mobilă, diverse medicamente care pot fi luate fără prescripţia medicului ş.a.m.d. Marea problemă, insurmontabilă aş zice, pe care o au şi Facebook Ads dar şi reţelele de tipul Neogen Ads, Etarget, Arbocontext etc. e că nu deţin, aşa cum deţine Google, tehnologia necesară pentru a identifica interesul imediat al unui utilizator şi pentru a-i putea oferi, astfel, cea mai relevantă reclamă.

Niciun comentariu: