19.11.08

Se va vinde Emag? (e-commerce #2)

Se tot zvoneşte de vreo 2 ani, dar iată că abia acum se pare că a venit momentul.

Ca o curiozitate, iată dinamica vânzărilor Emag aşa cum reiese din ceea ce se vede online (adică pe Emag.ro):
  • până în 2005: Emag doar creşte;
  • prin 2005: ajunge pe la 100 de comen'zi (vă explic mai jos ce înseamnă cuvântul ăsta, oricum e o medie de invidiat şi în ziua de azi), după care vine boomul;
  • 2006: ajunge la o medie de cca. 300 de comen'zi (creştere de 200%);
  • sem. I 2007: medie de cca. 640 de comen'zi (creştere de 50%);
  • sem. II 2007: medie de cca. 900 de comen'zi (creştere de încă 50% faţă de trim. 1 );
  • sem. I 2008: medie de cca. 975 de comen'zi (aşadar o creştere de nici 10%, gogule, probleme, mă?);
  • sem. II 2008: idem, medie de cca. 975 de comen'zi (stagnare!) .
În cifrele de mai sus nu am băgat comenzile telefonice, care sunt, evident, imposibil de estimat. Tocmai de-aia am preferat să inventez un cuvânt nou, cuvântul "coman'zi (sg.), comen'zi (pl)" care să descrie pur şi simplu o comandă cumulată zilnică online+call luată de magazinul virtual.

De exemplu, dacă un magazin ia în medie 100 de comenzi pe online (medie verificabilă) şi 70 telefonic sau la sediu (medie neverificabilă), numărul de coman'zi zilnice e de 100, deşi numărul de comenzi zilnice e de 170. Foarte important, ceea ce numesc "un coman'zi" e un grup de numere (1 comandă online + ? comandă telefonică + ? comandă în showroom), pe când o comandă e o cifră (în speţă, cifra 1). În esenţă estimăm toate comenzile prin prisma evoluţiei comenzilor (preluate sau anulate, nu contează) vizibile online. Dar întrucât nu ar fi cinstit să mă refer la comenzile online (care se văd) ca la comenzile Emag, tocmai pentru că sunt şi comenzi (telefonice, face2face) care nu se văd, am preferat să inventez un cuvânt nou.

Oricum, practica altor magazine online din România ne arată că telefonic se mai ia încă un rând de comenzi, deci probabil în estimările de mai sus

medie reală de comenzi zilnice ~= (nr. comen'zi * 2) +/- 20%

Bun, deci asta rezultă de pe site-ul Emag. Stagnarea. Problemele erau vizibile aşadar cu ochiul liber din primăvară, când creşterea a fost cu mult sub estimările optimiste bazate pe evoluţia din 2006/2007. Acum e mai simplu de înţeles de ce ţinta de vânzări revizuită e cu doar 20% mai mare decât cifra de vânzări de anul trecut (de la 80 la 100 de milioane). Pentru că numărul coman'zilor e mai mare cu doar 10%. Totuşi, de ce nu s-a revizuit această cifră cu doar 10%? Motivele pot fi doar 2: ori 1) Emag mizează pe un final de an foarte bun, ori 2) a crescut valoarea medie a coman'zii. Pct. 1) e impredictibil, dar 2 poate fi estimat pentru că ştim cifra de afaceri a magazinului:
  • 2005 | 36.000 de coman'zi > 9 milioane E c.a. => 250 E valoare medie a coman'zii
  • 2006 | 110.000 de coman'zi > 35 milioane E c.a. => 318 E valoare medie a coman'zii
  • 2007 | 277.000 de coman'zi > 77 milioane E c.a. => 277 E valoare medie a coman'zii
  • 2008 | 355.000 de coman'zi (verificabil) > 105 milioane E (sperat, estimat) => 295 E valoare medie a coman'zii (sperată, estimată). Deci cei de la Emag mizează pe o creştere cu 10% a numărului de coman'zi, ceea ce e real, plus o creştere cu 10% a valorii fiecărei comenzi faţă de 2007.
Aici celelalte magazine ar putea spune dacă într-adevăr valoarea medie a comenzilor a crescut faţă de 2007. Din datele de mai sus se observă însă că valoarea unei comenzi în 2007 faţă de 2006 era în scădere şi nu ştiu de ce anul 2008 ar fi mai bun din acest punct de vedere, câtă vreme puterea de cumpărare a oamenilor s-a erodat tot mai mult (în principal datorită erodării leului şi a crizei financiare care a crescut dobânzile). De aceea eu personal mă îndoiesc că Emag va vinde de 100 de milioane de euro anul ăsta, oprindu-se mai degrabă pe la 90-95 de milioane. Rămâne de văzut, dar este clar că previziunile extrem de optimiste de la începutul anului, care nu ţineau cont deloc de ceea ce se întâmpla în economia reală, au fost taxate dur de realitatea din piaţă.