8.7.07

Povară grea, celebritatea ...

- mică lecţie de marketing -

In ultimele 30 de zile am avut prilejul să constat cât de celebri am ajuns.

Mai întâi a fost anunţul de recrutare de pe Bestjobs (programator junior PHP/MySQL) la care au venit 27 de candidaţi. Asta a fost de bine, mai ales că am avut ce alege.

După aceea, săptămâna asta am avut prilejul să constat că cel puţin 3 persoane din comunitatea web au un ghimpe împotriva KSD. Asta ar putea fi din categoria "câinii latră, caravana trece", dar per ansamblu, totuşi, e de rău, fiindcă nu-mi place să am duşmani (bad karma?...). Dacă se văd 3, e posibil ca în realitate să fie vreo 30.

1 iulie .07: Primul e Weasel, creatorul lui Com2, care s-a lansat pe Webdesignbox într-o filipică (aproximativ) documentată împotriva platformei MRex.

Am impresia că Weasel are impresia că noi îl concurăm pe el. Se înşală. Segmentul de piaţă pentru care a fost creat produsul Magazinosaurus Rex care se vinde la un preţ de 499 Euro + TVA printr-o promovare de tip "body shop", nu este câtuşi de puţin segmentul de piaţă pe care îl vizează el cu Com2 (clienţii premium, ca să zic aşa).

Atunci când a luat naştere proiectul M-Rex (adică în urmă cu un an şi un pic) în deciziile de marketing esenţiale au fost:

- o sesiune de mystery shopping prin piaţă, pentru a vedea la ce preţuri poate beneficia un român simplu de un magazin virtual (rezultatul: sub raport preţ / facilităţi oferim cea mai bună soluţie de start-up pentru o afacere online, şi pe măsură ce continuăm să dezvoltăm softul, soluţia va fi şi mai performantă);
- o trecere în revistă a identităţii concurenţilor direcţi şi indirecţi de care am decis să ne diferenţiem inclusiv printr-un nume imposibil de lung, dar uşor de reţinut pentru oricine are o minimă cultură generală şi 2 sinapse în creier, şi care să fie uşor recognoscibil pentru cineva care vorbeşte limba română (rezultatul: într-o pădure de e-shops, shop-carturi, com-uri, hermes, os commerce-uri ş.a.m.d. brandul se întipăreşte foarte clar în mintea utilizatorului interesat, şi chiar dacă i se împleticeşte limba, ştie să ne caute pe Google cu "magazinul rex", "magazine virtuale rex", "magazin rex de la KSD" etc.); numele şochează, brandul e distractiv şi memorabil, omul capătă încredere de la primul contact.

5 iulie .07: Al doilea e Daniel Bucă (şi el om cu experienţă în e-commerce, a trecut şi pe la Avantaj Net) care în mijlocul unei discuţii mai mult sau mai puţin calme, a tras brusc concluzia că eu dirijez mefistofelic o conspiraţie a expertizării în e-commerce lăsând să se înţeleagă în substrat că treaba asta s-ar datora faptului că avem la vânzare un produs de e-commerce.

Nu e vorba de nici un complot universal. Mă doare undeva de expertize de genul ăsta. Recunosc cinstit că mi-aş dori să fiu un "expert" în construcţii (pentru expertize tehnice), sau să fiu notar, sau avocat. Dar asta e, n-a fost să fie. Nu mă interesează să fiu expert într-un domeniu "simbolic", fiindcă în România experţii în domenii ce nu necesită patalama au pantalonii rupţi în fund.

7 iulie .07: În fine, ultimul e Radu Ceucă de la X3studios care simte nevoia să ne ia peste picior tocmai din fruncea Banatului.

Lui Radu i-am oferit explicaţii pe blog. În plus aş mai adăuga că imaginea se reduce tot la marketing şi la segmentarea pieţei. Depinde de segmentul de piaţă pe care îl vizezi. Noi lucrăm exclusiv pentru România şi am observat că în România se lucrează cel mai comod în zona bugetelor de 500 - 1250 de euro. Adică, cine are pregătit un asemenea buget pentru un website, are de cele mai multe ori şi aşteptările cele mai echilibrate în raport cu ce i se poate oferi, iar preţul/oră e cel mai apropiat de ceea ce îmi doresc eu (20 de E pentru programare, 25 de E pentru SEO). Cine vine cu mai puţin de 500 de euro în buzunar evident că nu are nici o treabă cu internetul, iar cine vine cu 1500, 2000 de euro are pretenţii care depăşesc din ce în ce mai mult limitele bugetului pe care e dispus să-l aloce, ajungând ca în unele proiecte preţul/oră final să fie chiar şi de numai 7,5 euro. De aceea noi ne poziţionăm pe segmentul de piaţă 500-1250 de euro şi e de la sine înţeles că nu mă interesează să ofer site-uri flash sau alte căcaturi care ar costa mult mai scump şi, în consecinţă, m-ar face să pierd bani deoarece clienţii români nu sunt pregătiţi încă să le cumpere la adevărata valoare.

Deci, cam despre asta ar fi vorba: segmentare şi poziţionare. Ăla care face Dacia Logan nu vrea să-i vândă maşini lui Ţiriac. Nu îl interesează. E o atitudine ce ţine de bazele marketingului.

PS. Tocmai l-am descoperit pe al 4-lea. Avem un client căruia i-am predat site-ul de aproape 3 luni şi care se pare că nu doar că nu a folosit deloc CMS-ul, ci l-a mai şi pus pe domeniul propriu, bine mersi. Cu textele noastre de Lorem ipsum pe el. La un moment dat tipul #4 se pare că a nimerit pe site-ul ăsta, prilej să insinueze că noi, KSD, nu aveam bani de server (?!). Asta chiar e culmea. De ce dracu' om fi noi vinovaţi, nu ştiu. Şi euro bate spre 3,0 RON. Tot KSD e de vină.

2 comentarii:

Iulian Toma spunea...

Depinde ce faci cu celebritatea asta:) Eu sunt, cu voia domniei voastre, tipul # 4, dar care nu am zis ca n-ati avea bani de server.

Eu am facut doar o observatie legata de publicarea site-ului ACCES PRESS pt care ati lucrat, in Lorem Ipsum.

Asta doar ca urmare a cererii unei doamne care ne ruga sa-i dam coordonatele clientului dvs, iar eu am facut greseala sa intru pe site.

Lucian Sarbu spunea...

Da, Iulian, tu esti #4. Mie mi s-a parut rautacioasa referinta la KSD, cata vreme singura relatie intre noi si serverul Acces Press a fost cea de testare finala. Adica puteai sa zici "Acces Press in Lorem Ipsum" si atat, ca doar e responsabilitatea lor ce fac pe serverul propriu. Intre timp am inteles ca site-ul inca nu e oficial online deoarece domnisoara care ar fi trebuit sa se ocupe de el s-a transferat la alta firma. Asa o fi... nu ma bag, fiindca nu cunosc. Sunt sigur ca departamentul de marketing al Acces Press lucreaza la site si in cele din urma va reusi sa publice site-ul cum trebuie, nu cu lorem ipsum.