1.2.07

Noul Office de la Microsoft

Că tot veni Bill Gates prin România, am catadicsit şi eu să mai bag un ochi pe ultimele materiale de prezentare ale produselor Microsoft. M-a şocat noua interfaţă de la Office.

Eu folosesc exclusiv OpenOffice.org de aproximativ 3 ani. Şi acasă, şi la birou. Ultima variantă de MS Office pe care am avut-o instalată a fost MS Office 2000. Am mai avut la un moment dat prilejul să lucrez foarte mult cu Office XP (prin 2005, parcă) în cadrul unui loc de muncă. De aici, se rupe filmul. Dacă nu mă înşel a mai existat un Office System 2003 şi acum, iată, apare Office 2007 cu o interfaţă de lucru total schimbată (L&F - look and feel).

Cu alte cuvinte, am coborât din trenul Microsoft destul de devreme. Ceea ce m-a făcut în urmă cu 3 ani să fac trecerea la OO a fost consumul de resurse pe care îl presupunea suita de la Microsoft. Un document de 1 pagină creat cu MS Office avea 20k, unul creat cu OO - 5k. În plus, aveam sentimentul acut că mi se bagă pe gât toate bullshiturile, în vreme ce eu, ca simplu utilizator, nu aveam nevoie decât de un program fiabil de formatat texte şi unul de calcul tabelar care să suporte formule de bază. În ceea ce făcea Office-ul, m-aş fi mulţumit şi cu prima suită Office cu care lucrasem: 95. De la 95 la XP nu găsisem nimic nou şi interesant în felul în care pot folosi suita Office.

Problema utilizatorilor banali, ca mine, e că marile corporaţii nu păstrează la vânzare şi variante mai vechi ale programelor lor. E oarecum de înţeles. Probabil că 90% dintre utilizatori nu îşi vor upgrada niciodată software-ul, sau nu îndeajuns de repede.

Problema lui Microsoft e că 90% din utilizatori, implicit din cumpărători, sunt aşa, banali, ca mine. Nouă nu ni se pot servi bullshiturile cu "productivitatea sporită", "capacitatea sporită de colaborare pe documente" etc. Eu ştiu că dacă boldul trebuie să fie bold, atunci am nevoie de un buton cu B pe el, şi dacă nu mi+ai dat butonul cu B, pe care îl ştiu de o viaţă, atunci mi-ai buşit productivitatea, nicidecum nu mi-ai sporit-o. Chiar nu mă interesează să ştiu ce capabilităţi sporite de Visual Basic stau în spatele fiecărei noi ediţii Office.

Din păcate până acum suita Office nu a avut concurenţi serioşi. Suita de la Corel (WordPerfect) a avut întotdeauna un rol minor pe piaţă, iar alte suite (de exemplu, 602) nici măcar atât. Profitând de lipsa de concurenţă, Microsoft a putut face legea, vânzând cu $300 nave spaţiale foarte multor oameni care nu îşi doreau decât o bicicletă de $25.

Ori, la ora actuală există 2 concurenţi cu adevărat puternici. De la varianta 2, OpenOffice.org emulează perfect interfaţa de utilizare a suitelor MS Office mai vechi, astfel încât migrarea de la un program la altul se poate face fără nici o problemă. Este prietenos (era şi înainte, dar acum e prietenos chiar şi cu cei mai acri utilizatori), uşor de folosit şi are de toate. În plus, e gratis şi e 100% compatibil cu documentele generate de cei 90% de utilizatori-bizoni de MS Office (varianta 1.1 încă avea probleme de compatibilitate). E normal ca utilizatorii de OpenOffice.org să se înmulţească pe zi ce trece.

Al doilea concurent major e Google. Îmi aduc aminte cum în urmă cu câţiva ani, cred că la lansarea suitei XP, mult bullshit publicitar s-a spus în jurul faptului că MS Office permite acum colaborarea pe documente. Un feature, iarăşi, care se adresează celor 10% dintre utilizatori, cu nevoi mai mari. Totuşi, un feature major. Well, chestia o puteţi face bine mersi de vreun an de zile cu docs.google.com. La firmă o facem deja. Cine are de împărţit un document cu ceilalţi (de exemplu, însemnări pe marginea unui proiect) deschide documentul pe Google Docs şi îi invită şi pe ceilalţi să colaboreze. Cînd documentul e gata îl salvăm fie .doc, fie .odp, fie .pdf, şi gata. Marele feature e de fapt un bullshit care va deveni în câţiva ani, graţie internetului, accesibil tuturor.

Aşa că noua schimbare propusă de Office 2007 mi se pare mai mult o încercare de marketing de a se diferenţia de clonele sale, în speranţa de a aduce un nou impuls vânzărilor. Câtă vreme arăţi ca OpenOffice şi nu faci nimic esenţial în plus faţă de OpenOffice şi de Google Docs, dar te vinzi cu 300 de dolari, e greu să supravieţuieşti pe piaţă. Ştiu că poate suna ridicol ce scriu acum, mai ales că Microsoft are încă vreo 95% din piaţa de office, dar istoria economică e plină de măriri şi decăderi spectaculoase. Cine ar fi crezut în urmă cu 5 ani că mai poate apărea un browser care să erodeze cota de piaţă a lui Internet Explorer? Ei, uite că Firefox bate acum spre 30% din piaţă. Şi vorbim aici de o piaţă oarecum gratuită, pentru că nici IE, nici Firefox nu costă bani. Nu cred că pe Microsoft îi costă prea mult faptul că 30% dintre utilizatori se dau pe net cu un program care nu e proprietatea Microsoft, câtă vreme utilizatorii respectivi, cumpărând licenţa de Windows, au cumpărat implicit şi Internet Explorerul. În schimb, dacă MS Office ar pierde 30% din cota sa de piaţă, atunci, la 300 de USD înmulţit cu vreo 100 de milioane de computere din toată lumea, vedeţi şi dumneavoastră cât înseamnă. Multişor, nu? Drept pentru care mă îndoiesc că Microsoft va aştepta, ca în cazul IE, mai bine de 3 ani şi 30% erodare cotă de piaţă pentru a reacţiona.

Niciun comentariu: