11.10.09

Cat costa site-ul meu?

Zilele astea am avut nevoie să evaluez valoarea unor site-uri. Am găsit câteva tool-uri interesante online:

1. Cubestat: acest site oferă "un preţ" al site-ului pe baza prezumtivelor venituri din advertising. Câştigul mediu zilnic e înmulţit cu 730 de zile (= 2 ani) şi iese preţul site-ului. Din propria experienţă cu site-urile mele mi-am dat seama că estimatul zilnic al încasărilor e destul de corect. Cubestat păcătuieşte însă prin faptul că nu ia în considerare alţi factori care ar putea creşte preţul unui site.

2. BizInformation: n-am nici cea mai vagă idee despre felul în care evaluează valoarea site-urilor, dar pare să o umfle binişor. Mie mi-a ieşit o valoare de 66.911 lei pentru un site pe care, sincer să fiu, l-aş vinde şi pe 12.500 de lei. În schimb pentru un alt site, să zicem "site X", a ieşit o valoare
de 141.127 lei. De numai 3 ori mai mare decât preţul pe care l-aş cere în realitate (50-60.000 de lei).

3. Statbrain.com: evaluează numărul vizitelor zilnice (NU vizitatorii unici!). Şi ăsta e destul de corect. Rezultatele lui trebuie corelate cu cele date de Cubestat. Cubestat ia numărul de vizualizări de pagini, îl înmulţeşte cu 3 şi iese numărul încasărilor zilnice din advertising. În România ar trebui înmulţit cu 1, pentru că piaţa e mai săracă dar, pe de altă parte, estimările de vizualizări de pagini de pe Cubestat par de 3 ori mai mici decât în realitate, deci ieşi tanda pe manda (de aici ce am zis înainte, că mi se par destul de corecte estimările). Pentru Canada estimările celor 2 site-uri par a fi destul de apropiate, poate cu o uşoară subevaluare din partea Cubestat.

4. Websiteshadow: ăsta e foarte ciudat. Pe un site am avut evaluări complet stupide privind încasările (subevaluate cu 90%), pe altul destul de apropiate de realitate (subevaluate cu numai 25%). Evaluarea traficului o face complet aiurea, subevaluată cu un procent cuprins între 80-99%. Cel puţin pentru site-urile din România.

5. Indikator: ăsta e românesc şi nu are nici o legătură cu realitatea, în mare parte pentru că algoritmul de evaluare se bazează pe multe informaţii confidenţiale, pe care e normal ca autorii site-ului să nu le cunoască, dar oferă un instrument foarte, foarte interesant care poate fi descărcat de pe pagina de prezentare a oricărui site băgat în clasament: foaia de calcul. După ce am descărcat foaia asta şi m-am uitat un pic la algoritm, pot să zic că e de foarte mult bun simţ. Ca un fapt divers, site-ul despre care ziceam mai sus că l-aş da numai cu 50-60.000 de lei mi-a ieşit că ar valora 35.000 de euro (deci muuuult mai mult decât aş cere eu pe el), în condiţiile în care în Indikator e trecut cu... 190 de euro. Cine vrea să-şi actualizeze informaţiile poate totuşi să-i contacteze pe autorii site-ului şi să le comunice informaţiile confidenţiale, pentru ca poziţia în top a site-ului să fie actualizată.

Later edit. Ba pe naiba! Aplicând singurul algoritm care mi se pare de bun simţ (cum de nu m-am gândit mai devreme la el?): "ce depozit la bancă ar trebui să am pentru a avea acelaşi câştig pe care mi-l aduce situl X sau situl Y?... altfel zis, cu cât ar merita să vând site-urile?" - rezultă că toate evaluările online sunt mult sub ceea ce ar trebui să cer. Oricum, am avut nevoie de evaluările astea nu pentru că vreau să-mi vând site-urile, ci pentru un plan de marketing.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Un alt site de gen, este www.estimix.com . Ar trebuie sa-l incercati pentru ca pare sa ofere informatii acurate.