28.11.10

Noul Emag

Nu am mai scris de multă vreme pe teme de comerţ electronic, iar acum o fac doar în trecere, pentru că am intrat după ceva vreme pe Emag.ro şi am avut surpriza să găsesc magazinul îmbrăcat cu un nou design. Pot spune că îmi place în proporţie de 99%! E important însă să remarcăm că designul Emag încorporează acum elemente care au fost impuse de alte magazine online din România. Astfel, Emag a încetat să se mai pretindă lider de design al magazinelor online din România, adoptând soluţii aiurea, nefireşti, şi a apelat la soluţiile mai simple, dar mult mai practice, găsite de alte magazine, mai mici.

1. Homepage-ul nu mai conţine o selecţie seacă de produse, aşa zisa "vitrină", ci recomandări personalizate, promoţii, reduceri, informaţii interesante de pe Hotbrands (tot un website al Emag). Până în urmă cu 2 ani magazinele online din România ofereau pe prima pagină o "vitrină" în care erau puse, de obicei, produse la grămada. Primul magazin care a venit cu un concept diferit de homepage, care să fie mai mult decât o simplă înşiruire de produse, cred că a fost Sigmanet.



2. Meniul categoriilor, construit cu liste "fly out", e foarte practic pentru un magazin aşa de stufos. Pe magazinele mari de la noi a fost folosit prima oară de Marketonline. Designerul de la Emag a ales însă să meargă mai departe şi, în timp ce la Marketonline aria dinamică listează doar subcategoriile, la Emag ea poate conţine şi reclame. Apropo de acest meniu, seamănă cam mult ca stil cu cel de pe Amazon. Dar atunci când se desface e complet diferit.



3. Coloana filtrelor de pe pagina categoriei a trecut la un loc mai firesc, pe stânga. Dispunerea pe dreapta era în mod evident o aiureală, mă mir că le-a trebuit 2 ani să renunţe la o idee aşa de proastă. Primul magazin mare de la noi care şi-a aşezat filtrele pe stânga a fost PCFun. Acum a devenit aproape un trend.


4. Fişa produsului concentrează strict informaţia legată de produs. Dacă nu mă înşel, primul magazin de la noi care a făcut chestia asta a fost PCGarage.


Ce nu-mi place sau nu înţeleg:

- Fonturile: sunt, pe alocuri, meschin de mici şi de ilizibile. Ştiu, îmbătrânesc. Dar nu e vina mea că îmbătrânesc şi ochii mei nu mai sunt dispuşi să buchisească mărunţimile alea!


- Am găsit un header total dubios. Pe laptop obturează tot ecranul, trebuind să derulezi pagina ca să ajungi la produse:


- Logo-ul e mult mai şters decât vechea variantă. Zici că e neterminat. Poate din cauza asta nu pare să fie nicăieri afişat fără un element însoţitor care îl face mai simpatic (o bufniţă, un măr, nişte papuci etc.). Problema e că elementul suplimentar e prea subtil ca să-i înţelegem semnificaţia dacă nu vizităm site-ul de mai multe ori, în decursul zilei. Bufniţa semnifică "noapte bună", cafeaua - "bună dimineaţa", mărul - "bună ziua" şi papucii (care se văd şi în ecranele mele) "bună seara". Se pune întrebarea: ok, ok, dar ce legătură au nişte saluturi care ţin de timpul zilei, cu brandul?!


- Fişa de produs cred ca are o mică problemă de design. Faptul că toate informaţiile importante sunt aşezate pe aceeaşi pagină, ca la Amazon, e foarte util, dar la Amazon toată pagina e continuă, pe când la Emag fiecare secţiune (specificaţii, accesorii, opinii etc.) are propria ei casetă care traversează pagina transversal. Pot să pun pariu că mulţi utilizatori vor derula până la prima întrerupere a paginii şi se vor opri acolo: vor confunda începutul casetei următoare cu footer-ul paginii.


Pe ansamblu, totuşi, noul design mi se pare că împrospătează frumos imaginea liderului pieţei de comerţ electronic din România. Îmi place mai ales că Emag a renunţat la fumuri (filtrele aşezate pe dreapta), a privit atent la celelalte magazine, a implementat tot ce este mai bun în piaţă la ora actuală şi a reuşit să scoată, aşa cum îi stă bine unui lider, un fel de summa a comerţului nostru electronic. Nu în ultimul rând, cred că designerul (ori designerii) care au lucrat la noua imagine a magazinului au avut cunoştinţă de studiul de uzabilitate făcut de Liviu Taloi pe publicul românesc, studiu ale cărui rezultate, publicate anul trecut, pot fi citite aici. Din 15 elemente analizate în studiu, nu mai puţin de 11 se regăsesc cu sfinţenie în locurile indicate de studiu, 3 (linkurile care ţin de contul userului) sunt deplasate, dar nu dezastruos, faţă de zona indicată de studiu şi numai unul (linkul de suport live) lipseşte cu desăvârşire, pentru simplul motiv că Emag nu oferă aşa ceva. Încă un motiv să conchidem că noul design, fără a fi perfect, reprezintă fără îndoială o mare schimbare în bine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu