Am fost demascat pe forumul Seopedia. Spamez. Site-ul Alfconstruct.ro, pe care am avut plăcerea să îl creez şi să-l optimizez, şi care acum e în top după căutări importante precum "geam termopan" şi "tamplarie pvc", spamează rezultatele Google fiindcă are un h1 şi un h2 ascunse în sursă.
Pe forum s-a născut oarece furtună oripilată, întrucât eram moderator (şi acum nu mai sunt - e logic, şi eu aş fi făcut la fel; în fond refuzând să mă explic am pus sub semnul întrebării credibilitatea forumului). Cum, adicătelea un membru marcant, mă înţelegeţi dumneavoastră, comitete şi comiţii, tocmai 'mnealui...
Concret, iată despre ce este vorba: pe site-ul cu pricina am folosit o tehnică ultracunoscută de substituire a textelor prin imagini de background. N-aş putea indica pe loc un tutorial, dar cred că pe CSS Zen Garden sau pe A List Apart se pot găsi destule exemple şi aplicaţii. CSS-ul face posibil aşa ceva. În textele respective am folosit câteva cuvinte-cheie după cum urmează: o dată într-un atribut "title", o dată într-un h1 şi o dată într-un h2. O adevărată crimă, aş zice. Mă mir că mă mai suportă pământul. Mai mult, aceeaşi tehnică am folosit-o şi la meniul lateral de navigare. Ei, nu, că deja e prea mult...
Spiritele s-au înfierbântat şi, probabil spre stupoarea multor forumişti, în loc să bag capul între urechi şi să-mi fac autodafe, am susţinut că îmi asum fiecare bucată de cod şi că nu e vorba de spam. De asemenea, mi-am rezervat dreptul de a nu-mi argumenta susţinerile. Ele se bazează pe munca mea îndelungată şi chiar nu am de gând să spun în gura mare anumite concluzii la care am ajuns după foarte, foarte multă muncă. Mai jos voi prezenta doar câteva sugestii, pornind de la ceea ce scrie în Google Webmaster's Guideline (GWG) şi în Google Report a spam page (GRS).
1. GWG - a se remarca: avoid hidden text or hidden links. "Avoid" nu e totuna cu "don't employ", "don't send" etc. "Avoid" înseamnă "evitaţi să"; "don't" înseamnă să nu faceţi asta. Pentru cine a făcut o brumă de logică la şcoală rezultă foarte clar că problema "ascunderii textului", aşadar, nu e capitală dpdv al conceptului de spam utilizat de Google, atâta vreme cât la problema ascunderii s-a folosit o nuanţă mai moale, non-exclusivă, a interdicţiei: "evitaţi să..." Şi e şi normal: ar însemna să penalizezi nediscriminatoriu site-uri care nu au altă vină decât aceea de a fi desenate de designeri care ştiu să foloseasca tehnicile CSS.
2. Dacă problema ascunderii nu e relevantă pentru a defini spamul, atunci care e? Ce e spamul? Păi, zic eu, cu mintea mea de prost, spamul tre' să fie despre "deceiving". Useri sau motor de căutare. GWG: "Don't deceive your users or present different content to search engines than you display to users...", şi GRS: "Trying to deceive (spam) our web crawler by means of hidden text, deceptive cloaking or doorway pages compromises the quality of our results..." "Deceiving" înseamnă, pe româneşte, "a păcăli". "A păcăli", într-o căutare, indiferent că privim din perspectiva utilizatorului sau a motorului, înseamnă să dai click pe un rezultat şi să găseşti mizerii care n-au nimic de-a face cu căutarea ta (irelevante). De exemplu, să cauţi "covrigi" şi să găseşti un site de "maşini" ajuns acolo cine ştie cum (prin mijloace parţial enumerate mai sus, GRS). Deci, nu încerca să păcăleşti utilizatorii sau motoarele de căutare dându-te drept altceva decât eşti... asta e spam.
Concluzia. Carevasăzică, se dă un site de termopane, care vinde termopane, care e al unei firme de termopane, care îţi prezintă termopane şi care e indexat de Google pentru... termopane, care arată şi bine faţă de dejecţiile ce bântuie domeniul, care nu foloseşte cuvintele cheie relevante mai mult de o singură dată pe tag (şi nu le repetă şi nu le amestecă cu alte porcării), care - pe cale de consecinţă - e apreciat de utilizatori şi primeşte multe clickuri de revenire din căutări, ceea ce îl şi face să câştige constant poziţii până ce ajunge #1 şi concluzia generală e că... păcăleşte utilizatorii şi îl minte pe Google! Wow! Holy fucking shit! Nu zău?! Cine gîndeşte asta, are suficient cerebel în cap? Păi atunci, dacă un site de "termopane" apreciat de utilizatori pentru că oferă "termopane" nu e relevant pentru "termopane", atunci care naiba ar trebui să fie?!
Partea simpatică a întregii istorii e însă alta. Cine are minima curiozitate de a studia top zecele de la "geam termopan" va descoperi nu mai puţin de 3 site-uri care practică, într-adevăr, spamul. Să le luăm pe rând.
#2. Conexpert.ro: spam cu noframes - conţine o droaie de cuvinte cheie ascunse într-un tag noframes. Cuvântul "termopan" apare de 29 de ori. Site-ul arată... nu, site-ul nu arată. De fapt nu e site... e altceva.
#3. Twist.ro: un simplu CTRL+A lămureşte problema. Spam jalnic, de anii '90, realizat prin ascunderea cuvintelor cheie in background. "PVC" apare de 89 de ori, "tamplarie" - de 59 de ori şi "termopan" - de 55 de ori. În plus, site-ul arată ca un gunoi.
#9. Glassexpert.ro: tot CTRL+A ne lămureşte. Ăsta ar merita un titlu de campion... nu pentru spam, ci pentru că reuşeşte să se menţină în top zece încă din vremea când lucram la Alf, adică în urmă cu un an. Ca spam, e ireproşabil: măcar ca material didactic ("ce este spamul"), şi tot l-aş lăsa în top. Mă întreb ce legătură o fi între termopane şi fraza asta: "Omul are un sistem termoreglabil care incearca sa mentina temperatura la 37 grade Celsius."
Şi avem şi continuarea părţii simpatice. Să zicem că dispar din top zece aceşti trei spameri, hai să zicem că dispare şi Alf, Marele Irelevant, Spămuitorul Spămuitorilor. Ce vine din urmă? Cine va intra în top 10? Păi, cum cine? I-ote:
#14. Fensterexpert.ro - CTRL+A !
Şi daţi o raită şi pe la "sponsorizate", să vedeţi ce ar fi să vină de acolo. Pe la Romcospeed, Lucal si Climagroup. Carevasăzică nenea Google e un nenea tembel, care greşeşte poziţionând site-ul Alf pe #1 în faţa unor asemenea competitori... nu, Alf ar trebui exclus, ca să li se facă loc ăstora. Alf n-are nimic de-a face cu termopanele, nu e relevant pe căutarea asta, Alf e un site de măciuci şi pupeze care ar trebui să răspundă la căutarile "măciuci şi pupeze", nicidecum "termopane" (sau "geam termopan"... whatever).
Cu asta am încheiat discuţia. Recapitulez: spam nu înseamnă obligatoriu şi necondiţionat text pe care îl văd doar motoarele de căutare, nu şi utilizatorii. Spam înseamnă în primul rând lipsă de relevanţă la căutare, lipsă care în multe cazuri se obţine şi prin ascunderea de texte. D'un par egzamplu, hai să căutăm "sistem termoreglabil", să vedem ce iese...
QED. Lecţia s-a terminat. Pentru mai multe amănunte se recomandă studiul individual.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu