10.10.06

Scandalurile de plagiat se tin lant printre web designeri

21.06.2007: hombre, dacă ai venit din Google căutând "marius dascălu" de la 2fresh, mai lasă-mă. Am tot respectul pentru individul ăsta, pe care nu-l cunosc şi care nu mă cunoaşte, pe care nu doresc neapărat să-l cunosc şi nici nu cred că doreşte să mă cunoască. Postul ăsta era despre o greşeală: errare humanum est.

Comunitatea românească de web design, mică, pricăjită şi uşor anemică, este zgâlţâită de un timp încoace de scandaluri de plagiat care se ţin lanţ.

Mai întâi a fost scandalul Călin Mureşan. Domnul în cauză a copiat cu pricepere diverse elemente grafice, de pe unde a putut, fiind sesizat într-un târziu de unii confraţi care frecventau, probabil, aceleaşi surse de inspiraţie. Cea mai tare fază e că a reuşit să copieze de două ori un meniu. Agenţia care l-a utilizat, Avantaj Net, a fost pusă într-o poziţie destul de neplăcută şi a trebuit să dea jos de pe net în regim de urgenţă unul din site-urile realizate.

Apoi, astăzi 10.10.2006, a izbucnit un alt scandal. Câştigătorul Internetics de anul trecut - Marius Dascălu aka "Schumy" aka 2fresh Design - a trebuit să retragă din concursul Internetics şi ulterior chiar de pe net site-ul www.TouaregExperience.ro, pe care unii observatori l-au sesizat ca fiind extrem de asemănător cu un alt site care se preumblă în libertate pe net de ceva vreme.

Marius Dascălu a răspuns acuzelor furioase cu un soi de comunicat pe care eu personal îl socotesc penibil, la limita ridicolului. Se spune în acest comunicat: "Ancheta interna a scos la iveala ca propunerea de design pentru acest site a fost realizata de un junior designer din departamentul de creatie al 2Fresh, iar layoutul respectiv fiind ales la acea vreme pentru dezvoltarea website-ului." Şi, pe cale de consecinţă, juniorul a fost dat afară. Măi să fie! Ca să fim bine înţeleşi cine e 2fresh (şi mai ales cât - sic!- poate ei), hai să dăm o raită pe la domnii de la finanţe. Comentariile sunt de prisos. În 2005 2Fresh Design a avut o cifră de afaceri de aproximativ 30.000 de euro şi 2 (doi, zwei, due, deux, dva, two) angajaţi. Aproximativ la fel ca în 2004. Mă întreb, atunci, care din cei doi o fi... "departamentul de creaţie", şi care era... "juniorul" dat afară!

Reacţia penibilă a lui Marius Dascălu, care inventează "juniori" vinovaţi parcă pentru a se feri de povara unei conştiinţe prea încărcate, cred că ascunde însă mistere mult mai adânci. Cineva care a greşit punctual ar fi trebuit să fie mult mai degajat cu privire la această problemă. Eu personal sunt sigur în proporţie de 99% că layoutul de la TouaregExperience.ro a fost conceput chiar de Marius "Schumy" Dascălu, deoarece au existat, totuşi, multe elemente care purtau marca lui. Elemente, fără îndoială, frumoase. Ca de exemplu tipografia şi navigarea. Problema însă e că, dacă ar fi doar întâmplarea asta cu tuaregii, am zice: "Mm." Dar nu ne putem abţine să nu zicem: "Mm?" comparând nimic altceva decât... însuşi site-ul 2fresh.ro cu Sainsbury Bank. E drept, un Sainsbury Bank care nu mai e online (în forma asta) cam din 2003 dar care a fost prezent în cărţile de specialitate, putând sluji uşor ca material de inspiraţie cuiva care avea acces la ele. După cum se vede, ceea ce seamănă izbitor la Sainsbury şi la 2fresh sunt elementele fundamentale de identitate (inclusiv cea verbală!). Exceptând, aşadar, miezul, preluat ca atare de la Sainsbury, învelişul este poleit cu grijă. Cam la fel s-au petrecut lucrurile şi cu TouaregExperience.ro. Dacă... "juniorul" ar fi avut inspiraţia să varieze un pic layoutul, de exemplu, prin oglindirea lui orizontală, aplaudacii ar fi găsit în asta un mare motiv de geniu, nicidecum o vină. Aşa însă, unde a mers un ou, "juniorul" şi-o fi zis că merge şi un bou, drept pentru care va fi renunţat la orice măsură de precauţie.

Regretabil este că toţi aceşti domni, în loc să-şi vadă în linişte de... muze, participă la competiţii, se împăunează cu coroniţe, vrînd să parvină, să fie recunoscuţi, să... să ce? Chiar aşa: să ce?!

2 comentarii:

  1. Domnu', lasati cu finantele, nu e bre relevant, se fenteaza la greu datele comunicate. Ce naiba, te vad baiat spalat, nu stii de-astea?
    Doar n-om fi fraieri sa credem ce scrie la finante. Ala e pentru prosti, marile afaceri nu-s trecute corect acolo.
    Haidi bre!

    RăspundețiȘtergere
  2. Hai sa-ti spun un secret.

    In Romania, in web design, nu exista "afaceri mari". Exista numai o droaie de afaceri mici. Unele dintre ele par "mari" datorita micimii generalizate in care ne scaldam zilnic si care ne impiedica sa le vedem cat sunt de mici.

    Nu stiu ce salariu ai in viata de zi cu zi, dar presupun ca daca vei face incercarea sa te duci la banca sa iei un credit de nevoi personale vei intelege cat de mici sunt aceste afaceri de care vorbim aici. Sumele care se invart in ele anual joaca in aceeasi liga (inferioara) cu suma cu care esti tu creditabil ca individ. Indiferent de culoarea cu care sunt facute: la alb, la negru, la verde etc.

    Afaceri mari exista (in Romania) numai in energie, in distributia cu medicamente sau in imobiliare. Toate, domenii in care banul public a putut fi jefuit usor.

    Evident ca orice afacere isi ascunde anumite surse de venit dar crede-ma ca de la un anumit nivel incolo e in interesul afacerii sa fie cat mai transparenta, din varii motive pe care nu le detaliez aici. In plus, cu cat cifra oficiala e mai mare (aia de la Min. Finantelor) cu atat e mai greu ca procentul "la negru" sa fie mare. Altfel zis, daca pentru o afacere care declara venituri de 15.000 RON / an e destul de probabil sa mai incaseze chiar si 150% "la negru", pentru una care declara 100.000 de RON e mai greu sa aiba alte 150% din venituri la negru. E foarte greu sa ascunzi 1 miliard jumate. Daca ar fi 10 miliarde ar fi FOARTE usor, ca 1 il dai spaga si iti raman 9, dar din pacate in web design nu putem vorbi de asemenea sume.

    RăspundețiȘtergere