6.7.10

Din nou despre parerile domnului Patriciu: azi, despre web

Domnul Patriciu continuă să abereze cu graţie pe teme de care e la fel de îndepărtat cum e la ora actuală cometa Halley de sistemul nostru solar.

Întâmplător ultimele aiureli emise ating un domeniu în care lucrez de mai bine de 7 ani şi în care am făcut oarece lucruri pe piaţa din România: web-ul. Deci am aşa, cât de cât, pretenţia că ştiu ce vorbesc.

1. Spune domnul Patriciu: "WEB-ul va incepe sa produca foarte multi bani! Asta pot sa va asigur! Ca orizont de timp vad un interval cuprins intre 18 si 24 de luni pentru a putea pune la punct un sistem."

Hai să vă spun ceva. Probabil aţi văzut cu toţii reclamele acelea text de la Google de care sunt pline site-urile. Ştiţi câţi bani face din asemenea reclame un site din România, adică un site românesc, care afişează reclame pentru români? 3 cenţi pe click. Ştiţi cât face unul din Canada care afişează reclame pentru canadieni? 70 (da, aţi citit bine: şaptezeci) de cenţi pe click. Adică de 23 de ori mai mult.

Cu alte cuvinte, şi ca să fiu mai explicit, la o rată de click de 2,5%, un website românesc cu 3.000 de vizitatori pe zi şi 5 pagini vizualizate pe cap de user, care afişează câte o reclamă pe pagină, poate spera că va încasa (3.000 x 5) x 2,5% => 11,25 de dolari pe zi în timp ce unul canadian va câştiga 258,75 de dolari pe zi.

3.000 de vizitatori pe zi înseamnă 21.000 pe săptămână, 90.000 pe lună sau 1,1 milioane de vizitatori pe an. Aşadar 1,1 milioane de români ţi-ar aduce venituri anuale de 11,25 x 365 de zile => 4.100 de dolari pe an.

În schimb 1,1 milioane de vizitatori canadieni ţi-ar putea aduce 94.500 de dolari. Dar ştiţi care e problema majoră în România? Nu, nu încasările infime. Ci faptul că, indiferent dacă eşti în Canada sau în România, ca să ai 1,1 milioane de vizitatori pe an te costă o grămadă de bani.

Pentru ca webul românesc să ofere nu 70 de cenţi, dar măcar 20 de cenţi pe click, de acum în 24 de luni, ar însemna că piaţa de online ar trebui să crească de acum încolo cu peste 225% pe an. Ce glumă bună.

2. În ceea ce priveşte accesul contra cost pe site-ul ziarelor, domnul Patriciu se compară cu... Times! "Adevărul" şi "Times", ei, uite, aşa ceva n-aş fi crezut...

Hai să ne uităm un pic la câteva cifre. Cine e curios n-are decât să bage un ochi pe Google AdPlanner.

"Adevărul" are 1,2 milioane de vizitatori pe lună, din care 1,1 milioane sunt din România. Adică 91,66% din trafic vine din România şi numai 8,34% e trafic internaţional.

"Timesonline.co.uk" are 14 milioane de vizitatori pe lună, din care doar 6,1 milioane provin din UK. Adică numai 43,57% din trafic e local; restul e internaţional.

Ce înseamnă asta? Păi înseamnă că dacă Times bagă abonament online (sau or fi băgat deja, nu ştiu), doar 6,1 milioane de oameni îşi pot băga picioarele în el de abonament online şi pot decide să cumpere ziarul de la chioşc. Restul însă de 7,9 milioane de oameni, fie ei din SUA, Australia, India, Noua Zeelandă etc. vor fi nevoiţi să dea nişte bănuţi dacă vor să citească ziarul, altfel n-au decât să aştepte 24-48 de ore până ajunge la ei ziarul de hârtie. Când informaţia s-ar putea să nu mai conteze.

Dar care e piaţa căreia i se adresează cu adevărat domnul Patriciu? Păi, cei 100.000 de oameni care intră pe ziar din afara României. Vezi să nu plătească ăştia abonament la măreţul ziar online "Adevărul" lu' peşte!

Pur şi simplu modelul lui Murdoch nu se poate aplica în cazul "Adevărul" pentru că "Adevărul" e un ziar local, e scris într-o limbă de circulaţie minoră şi oferă nişte informaţii de la marginea lumii civilizate. Trebuie să fii ori foarte prost, ori complet rupt de realitate ca să crezi că poate exista termen de comparaţie între cele două instituţii mass-media.

3. Mai observă domnul Patriciu că mica publicitate s-a mutat online şi cum se face că "Adevărul" nu s-a băgat pe piaţa asta. Păi în România există peste 500 de site-uri independente de anunţuri gratuite (gra-tu-i-te), iar dintre acestea peste 40 au cel puţin 1.500 de vizitatori pe zi şi 10 au peste 7.000 de vizitatori pe zi.

Liderii pieţei se numesc OLX.ro, cu peste 500.000 de vizitatori unici pe lună, şi sunt parte a unei reţele internaţionale, OLX.com, de fapt cea mai mare reţea mondială de anunţuri gratuite. OLX sunt urmaţi îndeaproape de Tocmai.ro, un site pe care eu personal îl suspectez că înregistrează pierderi foarte mari, dar care probabil la un moment dat urmează să fie vândut, deci presupun că actuala evoluţie face parte dintr-un scenariu bine pus la punct. Piaţa de anunţuri online din România este, aşadar, matură, şi nimeni nu se sperie dacă domnul Patriciu ameninţă cu un nou site de anunţuri agăţat de "Adevărul". Pentru informarea sa, domnul Patriciu ar trebui să ştie că pe piaţa asta "şi-au rupt dinţii" filiale ale unor mari reţele internaţionale de anunţuri online, cum ar fi Adoos.ro (membru al reţelei Adoos.com) sau Anuncioo.ro (membru al reţelei Anuncioo.com). Ambele site-uri au nişte cifre de trafic foarte mici şi ştiţi de ce? Pentru că oamenii au început să bage bani în site-ul românesc, dar când au văzut că un click se plăteşte aici cu cei 3 cenţi invocaţi mai sus, s-au lăsat păgubaşi. Site-ul românesc nu e nimic mai mult decât o pană la tichie, care "dă bine" când e cu ochii pe tine vreun fond de investiţii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu