14.11.08

Iresponsabilitatea se transfera din imobiliare in e-commerce (e-commerce #1)

Ani la rândul, şmecherii din imobiliare au minţit poporul cu creşteri de vis ale "investiţiilor pe credit" care s-au dovedit, în cele din urmă, simple baloane de săpun. Cei care i-au ascultat se uită acum disperaţi la cum le scade preţul investiţiei de la o lună la alta, în timp ce ratele la bancă se modifică şi ele, în acelaşi ritm, dar în sens opus. Preţurile mega-hiper-supra-evaluate de pe piaţa imobiliară se vor aşeza acolo unde le e locul, adică foarte jos comparativ cu nivelul actual, iar scăderea de pe Dâmboviţa se va opri probabil abia atunci când sistemul financiar mondial va absorbi tot excesul de bani creat aiurea pe Potomac, Tamisa şi nu numai.

Îmi pare rău să constat că şmecheria din imobiliare s-a transferat recent şi în e-commerce unde au apărut voci care promit zgomotos cvadruplarea pieţei de acum în numai 2 ani, de la cca. 250 de milioane euro acum, până la 1 miliard de euro în 2010.

Legat de cei 250 de milioane de euro, viitorii proprietari de magazine virtuale ar trebui să ştie că includ la grămadă şi eMag-ul (care face vreo 70% din cifra de afaceri pe offline, în showroom) şi serviciile turistice, biletele de avion, reîncărcările de telefon mobil etc. Comerţul electronic care implică efectiv plata pentru transportul unui produs X de masă y dintr-un punct A într-un punct B este mult mai mic şi nu atinge la ora actuală mai mult de vreo 100 de milioane de euro pe an. Pe această sută de milioane se bat vreo 500 de magazine active, deci fiecăruia îi revine în medie o felie de cca. 200.000 de euro (evident, unii fac mult mai mult, alţii mult mai puţin). Cum pe grosul pieţei, care e IT&C / electro, adaosul mediu practicat e pe la 4-5%, se poate calcula uşor cât din aceşti 200.000 de euro sunt efectiv profit anual. Şi asta într-o perioadă de boom!

Cel mai cinstit faţă de clienţii tăi este să le spui adevărul, şi anume că dacă vor să-şi deschidă un magazin virtual în următoarele (cel puţin) 12 luni vor intra pe piaţă într-un moment foarte greu, dar că dacă o vor face cum trebuie, atunci afacerea le va aduce numeroase satisfacţii. E posibil chiar ca piaţa să se reducă în următorul an, deoarece grosul ei vine din comerţul IT&C/electro pe care românii îl făceau prin credite (în jur de 5% prin sisteme de credit online, gen eCreditor, şi încă alte 30-40% prin credite luate în prealabil pentru consum) şi care la anul va fi, evident, mult restrâns. Asta nu înseamnă că nu mai poţi deschide un magazin IT&C / electro de succes, ci că trebuie să o faci mult mai atent la anumite chestii dacă vrei să nu mori după primul an de activitate. Iar asta înseamnă (şi) să evaluezi corect creşterea pieţei şi atuurile pe care ai putea miza în contextul de criză. Clienţii platformelor de comerţ online trebuie informaţi corect, pentru a deschide afaceri sănătoase, deoarece răspândirea în masă a eşecului unora, datorat unor aşteptări nerealiste, va băga peste câţiva ani comerţul electronic românesc direct cu oiştea-n gard.