Două întâmplări importante în comerţul nostru online.
1. Emag schimbă total designul şi funcţionalitatea filtrelor. În lista de produse s-a renunţat la coloana din dreapta, care a fost înlocuită de filtre. Filtrele permit acum alegeri multiple chiar şi pentru aceleaşi criterii: de exemplu, poţi vedea numai laptopuri cu greutatea de 1kg şi 3kg, fără cele de 2kg şi 4 kg.
În opinia mea, designul reprezintă o alegere cel puţin nefericită. În primul rând focusul privirii utilizatorilor se schimbă brutal, din stânga (meniul principal) în dreapta. Treaba asta nu are cum să nu îi deruteze pe utilizatorii a) mai fraieri, fără obişnuinţe de navigare, şi b) grăbiţi, care ştiu exact ceea ce caută şi în loc să aibă acces rapid la filtre trebuie să îşi focuseze atenţia pe o coloană moartă. În al doilea rând aranjarea sub formă de coloană te obligă să derulezi ca disperatul în cazul categoriilor importante, gen "Notebookuri". Eu scriu în clipa asta de pe un laptop 1280 x 800 şi trebuie să spun că, pentru a ajunge la ultimul filtru de la categoria notebookuri, trebuie să derulez 2 ecrane. La fel şi la aparate foto (vine acuş vacanţa!).
În al treilea rând, şi ăsta e motivul cel mai important: Emag nu mai e în poziţia de lider de uzabilitate. Emag a format piaţa ani la rândul, a ajutat-o să crească şi i-a dat şi reperele, inclusiv reperele de uzabilitate. Cumpărătorul online din România are acum anumite aşteptări, e obişnuit cu un anumit stil de lucru (de exemplu "obişnuinţa" de a comanda prin telefon sau "obişnuinţa" de a comanda online dar... a-ţi ridica produsele de la sediul vânzătorului, sunt tipic româneşti) şi prezentare a produselor faţă de care noua dispunere a filtrelor de pe Emag reprezintă o catastrofă.
Şi hai să vedem nişte cifre de trafic:
- Filtre pe dreapta: Emag: 350.000 de vizitatori / săptămână. Total 350.000 vizitatori / săptămână.
- Filtre sus (indiferent de formă: drop-down, menu, checkbox-uri): Domo - 100.000, PCGarage - 60.000, Depozitu' - 60.000, Marketonline - 50.000, Cel.ro - 50.000, Mediadot - 40.000, Shopit - 35.000, Kumparaturi - 30.000, E7 - 25.000 ... + vreo 250.000 de vizitatori adunaţi de alte site-uri (UpShop, Neomax ş.a.m.d. ) Aceste magazine adună un total (estimat de mine) de 700.000 de vizitatori.
- Filtre pe stânga: PC Fun + Electrofun - 60.000, OneStop - 26.000, Sigmanet (nou...) - 22.000, total maxim 110.000.
Deci, dintr-un total grosso de 1,16 milioane de cumpărători online care se fâţâie săptămânal pe magazinele româneşti mai importante, majoritatea absolută, adică 61%, văd filtrele sus. Chiar şi minoritatea de sub 10% a magazinelor cu filtre pe stânga e mult mai favorizată deoarece coloana stângă e un loc "hot" pe ecran, uşor de vizualizat.
Ar merita amintit faptul că în urmă cu 3 ani, când s-a definit "trendul" pe siteurile româneşti de cumpărături online, Emag aduna peste 80% din totalul cumpărătorilor online. Emag era comerţul online românesc.
Acum Emag e singur şi se află în minoritate. Din cauza asta Emag va pierde utilizatori.
Legat de partea cealaltă, funcţionalitatea, şi aici putem aplica aceeaşi matematică iar rezultatele ar fi şi mai dure ţinând cont de faptul că filtrele de PCFun şi OneStop se comportă la fel ca pe restul magazinelor. Pe lângă asta am descoperit cel puţin 2 prostii flagrante, datorate noului sistem care permite filtrare multiplă, dar mă abţin să le public aici. Una dintre ele de altfel are toate şansele să fie o mică bombă cu ceas.
2. Sigmanet se redesenează. Sigmanet, unul din magazinele online de tradiţie care însă nu a rupt niciodată gura târgului, s-a redesenat de curând. Redesignul mi se pare foarte reuşit, deşi mai sunt o mulţime de lucruri care trebuie puse la punct.
Supărătoare ar fi şi aici filtrele: va trebui găsită o soluţie, eventual ca pe OneStop, pentru scurtarea coloanei în cazul categoriilor cu multe opţiuni. În lista de produse descrierile sunt băgate cu lopata, dar asta se poate aranja uşor. O altă chestie dubioasă e şi maniera de dispunere a bannerelor care au în spate, pare-se, un adserver, dumb prin definiţie, ceea ce face să vedem promovate (de exemplu) o cameră foto la categoria de televizoare, un dvd writer la routere şamd. Sub fişa de produs e o zonă bine gândită (de designer) numită "Produse noi", însă prost folosită de operatorii site-ului care bagă produsele cu denumirea lor "codificată". De exemplu, HP J3263G. Sincer chiar mă îndoiesc că vreun cumpărător se va juisa la vederea unei asemenea denumiri: Produse noi ... HP J3263G ... Moamăăăă!... au adus ăştia haş-pe-jî-3-2-6-3-ge!...
...Şi ar mai fi încă vreo 100 de asemenea mici amănunte a căror responsabilitate e împărţită în mod egal de proprietar, designer şi programator. Per ansamblu totuşi noul Sigmanet e un (mare) pas înainte faţă de cel vechi pentru că e gândit destul de diferit faţă de ceea ce mai există pe piaţă, fără a fi total diferit. Dar prevăd că se va mai munci la el încă 6 luni de acum încolo (ceea ce ar fi foarte bine; rău ar fi să fie lăsat în starea asta nefinisată).
Mie imi plac. Design-ul e fain, si sunt mult mai vizibile decat filtrele anterioare. E o imbunatatire.
RăspundețiȘtergereDesignul e fain, dar mai fain era să le pună pe stânga (pe stânga însă nu ar mai fi fost primii din .Ro, nu?...) Să vedem în timp, dar eu zic că mişcarea Emag e o ocazie uriaşă pentru restul magazinelor de a câştiga puncte în ochii userilor.
RăspundețiȘtergereÎn clipa asta Emag mizează pe "puterea exemplului": dacă 2-3 magazine mai importante se vor lua după ei, atunci tot online-ul românesc va face la fel, dar dacă restul magazinelor importante "rezistă la schimbări", ca să mă exprim eufemistic, atunci în mai puţin de un an eu zic că Emag va reveni la forma de dinainte sau le va trece pe stânga (cum sunt la PCFun / Amazon / NewEgg). De fapt acum se va vedea dacă ăştia din e-commerce-ul autohton au cojones sau sunt nişte biete vrăbiuţe imitative.
În clipa de faţă cea mai mare greşeală ar fi ca tu să te laşi încântat de noua dispunere a filtrelor şi să faci la Shopit la fel, cei de la PC Garage care am înţeles că îşi refac site-ul - idem, şamd. Nu crezi că unul din resorturile mişcării făcute de Emag e şi nevoia de diferenţiere, având în vedere câte magazine online bune au apărut în ultimii 3 ani, magazine care... hm... a naibii chestie, chiar arătau/funcţionau la fel ca Emag? Practic, dacă vă luaţi după ei va trebui să vă reeducaţi şi voi toţi clienţii. Pentru o afacere ca Emag, să facă redesign şi să-şi reeduce clienţii e un efort de amploarea x din cifra de afaceri, dar pentru un magazin ca Shopit, fără supărare, cred că efortul ar fi de x^2. Nu mai zic de magazinele mici! În condiţiile astea aşadar, Emag exact de lucrul ăsta are nevoie, să se mai găsească 2-3 magazine mari care să "pună botul" şi să valideze schimbarea... practic ar împărţi efortul de reeducare a pieţei cu aceste magazine, pe lângă faptul că le-ar băga la cheltuială aiurea şi le-ar arăta "who's the boss".
Dacă văd în viitor o evoluţie utilă a tipului de filtrare de pe magazinele româneşti, o văd numai în soluţia adoptată de PCFun (coloană stânga).