27.11.19

17.11.19

Gogule, probleme mă? O analiză asupra felului în care liberalii cheltuie banii arată că Iohannis are o problemă cu electoratul trecut de 45 de ani

De când Facebook ne pune la dispoziție statistici transparente despre felul în care partidele cheltuie bani în campania electorală, ies la iveală lucruri extrem de interesante.

Statisticile le găsim întotdeauna în biblioteca de reclame. Ca și dimensiune a investiției, liberalii și pesediștii sunt umăr la umăr pe ultimele 7 zile, dar trebuie spus că în campania pentru primul tur pesediștii au cheltuit foarte puțin, fiind întrecuți net de liberali și de-a dreptul surclasați de USR. Asta înseamnă că dacă tot au ajuns în turul 2, pesediștii sunt dispuși să-și joace șansa. În fond, nu au nimic de pierdut!

Iată însă ce chestii interesante am găsit analizând segmentele demografice ale ultimelor 10 reclame cărora liberalii le-au dat drumul pe Facebook, în prima săptămână de campanie:
  • reclamele liberalilor au făcut în total în prima săptămână de campanie 1,7 milioane afișări;
  • grosul afișărilor s-a îndreptat spre populația trecută de 45 de ani: nu mai puțin de 1,1 milioane, adică 65%;
  • în cifre absolute cel mai vizat segment de vârstă a fost de 55-64 (453.000), urmat de 45-54 (400.000).
  • din 10 reclame analizate, doar trei (una în care Câțu trăncănește despre bugetul dublu ca la Al Capone, cea cu 10 august și una despre alocații) au avut setări de difuzare orientate mai degrabă către populația-tip de pe Facebook. Mai ales cea cu Al Capone a fost afișată masiv populației tinere, dar nu foarte tinere, probabil pentru a întări în opinia votanților tineri activi, useriști, că PSD-ul e „grup mafiot organizat”. Dacă ar avea niște strategi buni în spatele campaniei digitale PSD-ul ar viza același grup demografic cu o reclamă care să demonteze tâmpeniile lui Cîțu.
  • din reclame și felul în care sunt orientate ghicim care sunt temerile publicului: de pildă reclama cu KW Iohannis este difuzată exclusiv electoratului trecut de 45 de ani și comunică mesajul că liberalii nu vor tăia pensii și salarii. Dacă ar avea niște strategi buni în spatele campaniei digitale, pesediștii ar viza și ei același segment demografic cu o reclamă care să le explice că nu e nevoie să „tai”: e suficient să devalorizezi leul!
Una peste alta, am impresia că liberalii au acces la sondaje care le arată că au probleme majore în a accesa publicul trecut de 45 de ani și că rezervele Vioricăi Dăncilă vin mai ales din partea asta.

Pe de altă parte reclamele PSD-ului nu le-am analizat atent, dar echipa de digital din spatele conturilor PSD pare a comite două greșeli majore: mesajele nu sunt segmentate, și mesajele date pe canale paralele (Ciuma Roșie, Guvernare.net etc.) sunt exclusiv negative. Irită și enervează.

În ultima săptămână de campanie echipa PSD ar trebui să iasă cu mesaje clare și clar segmentate:

- pentru pensionari: VVD va apăra pensiile
- pentru salariații maturi: VVD va apăra creșterile salariale și drepturile oamenilor simpli și cinstiți, VVD va lupta împotriva privatizării sistemului de sănătate;
- pentru salariații tineri și tineretul activ și matur: guvernul PSD a mărit investițiile străine cu x%, datoriile sunt la un minim istoric ca raport în PIB, PSD a creat 800.000 de locuri de muncă în perioada 2016-2019, VVD va apăra salariul minim, VVD va lupta împotriva privatizării sistemului de educație;
- pentru votanții foarte tineri: PSD a dat drumul la start-up nation, PSD a sprijinit studenții să circule liber, VVD va lupta împotriva privatizării sistemului de educație;
- pentru femei: Iohannis își bate joc de un moment istoric, în loc să respecte faptul că o femeie a ajuns în turul 2 pentru prima oară în istoria României, pentru el locul româncelor e „la cratiță”!

E clar că liberalii încep să tremure, dar PSD-ul trebuie să-și joace cum trebuie cărțile din mână.

16.11.19

O criză e aproape? Românii au ținut de bani de Black Friday

Pentru prima oară după mulți ani creșterea vânzărilor y-to-y de Black Friday pe Emag abia a acoperit inflația: 5,88% (anul trecut s-a vândut de 459 milioane RON, anul ăsta de 486).

Practic, dacă ținem cont de creșterea inflației și de devalorizarea leului creșterea reală probabil nu e mai mare de 2-3%, adică insignifiant.


În toți anii precedenți vânzările au crescut de la an la an cu două cifre (cel mai puțin în 2017, doar 18%) ceea ce înseamnă că avem de-a face acum cu o stagnare destul de brutală. Bine măcar că nu s-a intrat pe minus.

În aceste condiții mă aștept la mult mai multă responsabilitate de la ministrul de finanțe, Cîțu. Sper să nu-l mai aud venind în public cu prostii despre „găuri” și alte bazaconii.

14.11.19

Dear Leader face dezbatere

Să-i spună cineva lui Klaus că la ora actuală mai există un singur colțișor pe planetă unde dezbaterile au loc „așezat, cu echipa mea” și unde vor fi invitați politologi și lingăi aleși pe sprânceană.

Rușine!


13.11.19

Poate câștiga Veo?

Păi să vedem cum stau lucrurile. Teoretic, din turul 1 Klaus Iohannis poate miza relativ sigur pe:

- 3,38 3,48 milioane voturi proprii;
- 1,32 1,38 milioane de la Dan Barna;
- 0,53 milioane de la Paleologu;
- 0,3 milioane de la maghiarime;
- 0,048 milioane de la Cataramă.
-----------
TOTAL: 5,575 5,73 milioane voturi

La rândul ei, Viorica Dăncilă poate miza la fel de sigur pe:

- 2,04 2,05 milioane voturi proprii;
- 0,8 milioane de la Mircea Diaconu;
- 0,25 milioane de la Ramona Bruynseels;
- 0,14 milioane de la Cumpănașu.
-----------
TOTAL: 3,24 milioane voturi

Rămân de la turul 1 circa 0,25 0,15 milioane de voturi valide despre care nu știm unde vor merge, spre ce candidat. E vorba de restul de candidați care au luat 30-50.000 de voturi și despre care nimeni nu poate ști cine și de ce i-a votat. Zestrea lor de voturi e oricum irelevantă.

La prima vedere, așadar, jocul pare terminat. Iohannis are peste 2 milioane aproape 2,5 milioane de voturi în față.

Practic, lucrurile nu sunt deloc așa de simple.

1. Nu sunt deloc convins că Iohannis are asigurate toate voturile electoratului USR. Dimpotrivă, useriștii care se manifestă pe rețelele sociale par a fi mai degrabă extrem de nervoși pe Iohannis și pe PNL, pe care îi percep ca fiind „aceeași mizerie cu PSD-ul”. E imposibil ca discuțiile de pe rețelele sociale să nu fie o reflectare a unor discuții interne. Asta înseamnă că deși liderii au indicat explicit susținerea pentru Iohannis, membrii s-ar putea să nu fie de acord cu așa ceva. USR e, oricum, un partid aflat încă la marginea politicului așezat. Iar partidele astea sunt cele mai ciudate. În 2009 ne aducem aminte cum Gigi Becali le-a recomandat votanților săi (200.000) să voteze cu Geoană, și studiile au arătat că ăștia de fapt au votat zdrobitor cu Băsescu. La acea vreme Geoană a pierdut alegerile la o diferență de 70.000 de voturi. Și Vadim își anunțase sprijinul pentru Mircea Geoană, și totuși Băsescu a fost votat la acea vreme și de un procent foarte mare de peremiști. Și maghiarii la fel, dar acolo e posibil să fi fost vorba de un joc jegos al UDMR, care una a declarat în public și alta și-a sfătuit electoratul la firul ierbii. Deci pe tâmpiți d-ăștia nu te poți baza. Teoretic te votează, practic te boicotează sau, mai rău, îți votează contracandidatul.

2. Deja sunt semne că Iohannis, refuzând să participe la dezbateri, își demobilizează și o parte a electoratului, care nu e de acord cu această atitudine sfidătoare. Electoratul hardcore liberal, cu carnet de partid, probabil va vota și în turul 2, dar Iohannis a fost votat de mult mai mulți oameni decât liberalii hardcore și prietenii lor. Și câteva zeci de mii dintre ei dacă pierde, pentru Iohannis s-ar putea să fie o problemă.

3. Experiența alegerilor din 2009 și 2014 ne arată că la turul 2 pot să apară undeva în jur de 0,7 - 2 milioane de alegători în plus. Iar aceștia votează majoritar cu challengerul, fiind enervați la culme de vreo prostie majoră făcută de lider (în 2009 a fost vizita lui Geoană la Vântu, în 2014 atitudinea arogantă a lui Ponta). Dacă Iohannis persistă în atitudinea sfidătoare, dacă prietenii lui, cuplul de infarct Șică Mandolină și Câțu, insistă să amenințe și să se miorlăie că „nu sunt bani”, adică „băieți, vă tăiem tot”, s-ar putea ca lumea să dea cu ștampila pe Veo de să-i zornăie neuronii în cap lui Klaus.

4. Să fim obiectivi. Așa cum am scris aici: Doamna Carmen, mestecând în ciorbă, e clar că doamnei Veo nu-i sar afară din coc neuronii, dar nu e în nici un caz mai proastă decât Iohannis. Judecând obiectiv, Iohannis e un cretin cu spume - să ne gândim numai la rânjetul de bovină castrată pe care i-l trimitea lui Trump de sub șapca aia de idiot - dar prin atitudinea pe care a manifestat-o încă din timpul campaniei electorale cu Ponta a dovedit că e un cretin toxic. Or, pentru mulți alegători problema se va pune dacă vor un președinte prost, sau un președinte de o prostie toxică.

5. Orice s-ar spune, candidatul PSD a performat foarte slab în turul 1. A luat doar un pic peste 2 milioane de voturi, în condițiile în care în România sunt 4,9 milioane de pensionari, 1,4 milioane bugetari și aprox. 0,8 milioane de salariați la privat cu salariul minim (și mai sunt și alte categorii sociale de interes pentru PSD, dar ăștia sunt cei mai numeroși). Deci, dintr-un foc, peste 7 milioane de votanți pentru care interesul de clasă - dacă nu sunt cretini! - ar fi să voteze cu PSD-ul. Bun, admitem, unii pensionari au pensii mari și foarte mari, sau speciale, deci puțin le pasă cu cine votează fiindcă ei oricum o vor duce bine (dar aceștia nu sunt mai mult de 0,3 milioane), unii bugetari au salarii mari și sunt bine înfipți în funcții, alții sunt iremediabil cretinizați, alții sunt prea bătrâni ca să mai voteze, sau complet dezinteresați de politică etc. În concluzie electoratul „natural” al PSD n-o fi 7 milioane, dar vreo 4,5-5 milioane tot ar trebui să fie. 

Și atunci, dacă PSD-ul reușește să-și mobilizeze cum trebuie acest electorat în turul 2, dacă reușește să mai aducă și ceva nehotărâți la vot - mai ales dintre cei enervați pe infatuarea lui Iohannis - și dacă Iohannis și tabăra lui, prin prostiile pe care le fac non-stop, își demobilizează o parte a electoratului propriu și pierd o parte a electoratului lui Dan Barna, rezultatul nu e deloc jucat dinainte.

Totuși, pentru a se întâmpla așa ceva pesediștii ar trebui să lase certurile și să creadă că victoria e posibilă.

6.11.19

Și dacă Iohannis va pierde voturile lui Dan Barna?

La începutul campaniei eram ferm convins că în eventualitatea unui tur 2 Iohannis vs. oricine altcineva, mai puțin Dan Barna, Iohannis va beneficia de voturile lui Dan Barna și va câștiga lejer cu 55-60%. Cu vreo 40% ale lui și 15-20% ale lui Barna, era oarecum logic.

Dar anchetele RISE Project, care l-au lăsat pe Barna în cucurezul gol, par să aibă un efect secundar neintuit, pe lângă cel urmărit și intuit, adică devoalarea candidatului și compromiterea sa. E vorba de radicalizarea extremă a votanților lui Dan Barna, care par a fi mai spălați pe creier decât sectanții și care par a fi ajuns acum să-l urască sincer pe Iohannis, ca urmare a dezvăluirilor RISE.

Care-i problema cu USR-ul, din perspectiva ocultelor securistice care domină scena politică, e foarte simplu de ghicit. USR-ul a devenit un pic cam mare și cam incontrolabil. „Ideea” era ca ei să fie tâmpiții, bufonii de serviciu care fac zgomot cu tigăi în parlament și se tăvălesc pe jos cu spume la gură ca să facă atmosferă negativă pesediștilor, nicidecum să ajungă pe bune în poziții de putere. Pe bune trebuiau să ajungă la borcanul cu miere politicienii de carieră, adică liberalii.

Dar în perspectiva anului electoral care vine, europarlamentarele din mai 2019 au arătat că USR-ul poate câștiga Bucureștiul, Clujul și multe alte orașe mari, ceea ce ar fi dat multe calcule peste cap, pentru că „ideea” era ca în locul PSD să vină PNL, nu USR.

În plus, văzându-se pe cai mari USR-iștii au ajuns ei înșiși să se ia în serios, așa explicându-se și candidatura asta inutilă a lui Dan Barna. Toată lumea s-ar fi așteptat ca USR să facă front comun cu PNL în spatele lui Klaus Iohannis. Pentru liberali și pentru Iohannis faptul că au început să acționeze de capul lor e o dovadă că „li s-a urcat la cap” și că trebuie băgați la loc în gaura de șarpe din care au ieșit.

Anchetuțele astea din RISE joacă rol de ciocan care bate cuiul în sicriu. Deja Barna e pe făraș, e clar că nu va intra în turul 2 pentru că oamenii care îl simpatizau fără a fi neapărat useriși sunt acum scârbiți de acest individ - mare „antreprenor” ale cărui idei de afaceri se reduceau de fapt la a face șmenuri cu fonduri europene. Așa că Barna va lua probabil undeva între 10-15%, cât e nucleul dur de useriști. Rămâne de văzut spre cine se vor orienta la turul 1 cei dezamăgiți. Probabil se vor împrăștia în mod egal pe la Iohannis, Mircea Diaconu și Paleologu. Dar ce se va întâmpla în turul 2 cu votanții lui Dan Barna?

La cum arată rețelele sociale în acest moment, se pare că votanții care îi vor rămâne credincioși lui Dan Barna pe 10 noiembrie au căpătat o ură imensă pe Iohannis. E și normal: RISE Project e perceput ca un site apropiat de SRI și de Iohannis, că doar de aici au venit dezvăluirile anti-Dragnea, nu?! Deci, urmând firul logic, înseamnă că în spatele bumbăcelii lui Dan Barna nu poate fi decât Iohannis. Ergo Iohannis e rău, trebuie urât.

Numai că asta îi creează brusc lui Iohannis o problemă: înseamnă că în turul 2 nu mai are deloc asigurate voturile lui Dan Barna și brusc dl. președinte trebuie să-și ia voturile necesare pentru a sări de 50% de la alt candidat (sau de la alții).

Și astfel, cea mai anostă campanie prezidențială dintotdeauna s-ar putea să aibă cel mai fierbinte final.