Acum se vede dincolo de degetul arătător?
---
Am actualizat
Noutăţi:
1. Cele 20 de magazine au devenit de fapt
2. Am ales să sortez acum din principiu după "traficul săptămânal" (coloana D), luând în calcul ultima săptămână din trafic.ro. Pentru magazinele neînscrise în trafic.ro sau în alt serviciu public de statistici am folosit o estimare pe baza datelor din Alexa.com. Metoda e aproximativă şi cu siguranţă imperfectă (de exemplu, în cazul lui Marketonline sigur am prins un vârf excepţional de trafic datorat vreunei campanii de moment) dar mai relevantă decât rankul Alexa, care multora nu le spune nimic.
Magazinele cărora le-am aproximat traficul au cifra trecută cu albastru. Când am estimat traficul săptămânal al Emagului nu mi-a venit să cred dar... asta iese. Pe bune! Şi dacă îmi aduc bine aminte, în urmă cu 3 luni, când au ieşit din trafic.ro, aveau vreo 140.000 de vizitatori / săptămână. E posibil să fi ajuns la 200.000. De ce nu?
La fel am făcut şi pentru tendinţa pe ultimele 3 luni. La site-urile care nu sunt prezente în trafic.ro, am luat pur şi simplu datele din Alexa.
3. Am adăugat 2 coloane, F şi G: nr. de pagini / vizitator şi nr. de pagini indexate în Google.
F e cea mai importantă deoarece ne arată interesul pe care îl captează un anumit magazin. Este evident că un magazin care nu reuşeşte să le ofere userilor decât 3-4 pagini cu informaţii interesante are un potenţial mai mic de creştere decât unul care le oferă 10 pagini. Pe cel cu 10 pagini userii stau mai mult, studiază mai mult oferta şi e de la sine înţeles că dau comenzi mai multe şi au încredere mai multă în ceea ce văd. De aceea, să nu ne lăsăm înşelaţi de trafic: degeaba ai 10.000 de vizitatori dacă numărul de pagini vizualizate e de 2 / vizitator.
Am pus cu verde scorurile de peste 9. Cred că un scor de peste 9 pagini /vizitator este cel mai sănătos. Pe cele care înregistrează 6-8.9 pagini le-am lăsat cu negru, performanţa lor fiind medie. Magazinele care au sub 6 (fapt ce mă face să cred că au mari probleme cu conversia) le-am pus cu roşu. Sunt nu mai puţin de 13, adică mai mult de jumătate din top. La unele scorul e chiar dezastruos, în jur de 3, cu recordul absolut, 1.58, pentru CShop.ro. Asta înseamnă că pe site-ul în cauză lumea intră şi iese aproape imediat.
Pe baza acestor date se poate estima grosier volumul fiecărei afaceri. Eu nu sunt specialist, fiindcă nu am lucrat niciodată în echipa de marketing a unui magazin virtual, ca să şiu cam care e relaţia între nr. de vizitatori - pagini vizualizate - rata de conversie, dar bănuiesc că la un trafic comparativ egal în săptămâna 18.06 - 24.06, un PC Garage a avut, să zicem, 150-250 de comenzi pe zi, iar Marketonline numai 70-100.
4. Pe coloana 3, am bolduit site-urile a căror creştere în ultimele 3 luni e de peste 30%. După cum se observă, aproape toată piaţa e în creştere, dar bănuiala mea (fără să fi studiat tendinţele din anii trecuţi) e că o mare parte a creşterii se datorează caniculei, care a dus la creşterea cererii pentru aparate de aer condiţionat. Cel puţin pentru Neomax, Elanko şi Kumparaturi.ro pot să bag mâna-n foc că după trecerea caniculei le va scădea şi traficul. Tot în scădere va fi şi Marketonline, care a început deja să piardă din utilizatorii câştigaţi săptămânile trecute, când crescuse foarte mult dar ajunsese la un moment dat la numai 5.8 pagini / vizitator.
5. "Surpriza" domeniului este simpaticul Ghelir.ro, site-ul cu "un singur produs, o singură zi, un preţ extraordinar". Conform datelor de trafic din Alexa, Ghelir e deja site-ul nr. 269 din România. Deşi pe Ghelir s-au mai vândut ocazional şi cărţi şi alte prostioare, merită inclus în topul IT & C deoarece majoritatea promoţiilor au fost de această natură. Ceea ce fac tipii cu Ghelir poate fi de altfel şi un semn pentru proprietarii de magazine care freacă menta degeaba pe net: mai bine te concentrezi să vinzi puţine mărfuri, şi bine, decât multe, şi prost. Nu de alta, dar în ciuda faptului că noi (KSD) susţinem mitul magazinului virtual de 500 de euro, ca să ai succes măcar cât are Mediadot, totuşi, dincolo de instalare & configurare e nevoie de mult mai mult decât 500 de euro. Şi cu cât visezi mai di granda, cu atât e nevoie de mai mulţi bani!
Pentru cei curioşi să vadă cum a mers ghelireala în prima lună, intraţi pe blogul acestui tip şi descărcaţi de acolo raportul pdf.
Ghelirul mai e interesant şi dintr-un alt punct de vedere: a deschis un drum. Magazinele mari deja sunt pe care să le şparlească ideea. Primii care au făcut-o sunt PC Garage care a implementat o promoţie a zilei cvasi-identică, dpdv conceptual, cu ghelirul. Punem pariu că urmează şi alţii?
6. Poate mai merita să îi iau în considerare pe Domo, care din tonul disperat al reclamelor ("Cumpără online! E mai 'eftin!") par a vrea să tragă cu desăvârşire obloanele peste magazinele stradale (le-o fi ajuns cât au crescut chiriile?!) şi deci să treacă majoritar pe net, precum şi pe UPShop, care deşi se vrea a fi divizia de retail online a lui UltraPro, mie tot a... UltraPro îmi miroase (ceea ce m-a făcut să nu îi iau în considerare).
7. 06.07: Neomax se rescrie: au implementat mod_rewrite.
Enjoy.