Citesc, in sfarsit, George Sorel, "Reflexions sur violence", cu vreo 10 ani de intarziere. Decat cand ar fi trebuit sa o citesc. Mai bine. Textul e incoerent, dezlanat si nu degeaba tipul ocupa un rol marginal in istoria marxismului.
Oricum, Sorel trebuie pus in contextul epocii sale, cand socialistii erau surprinsi sa vada alti socialisti, in speta pe social-democrati, dispusi sa "negocieze" cu dusmanul si mai mult, dispusi sa lupte cu mijloace politice pentru implinirea ideii revolutionare. Pentru Sorel, ideea socialista nu se poate atinge decat prin violenta, iar violenta cea mai usor de obtinut - este greva. Idealul grevistilor din toate grevele mai mici trebuie sa fie mobilizarea intr-o greva generala care sa blocheze sistemul capitalist si sa duca la preluarea puterii de catre muncitori. Daca muncitorii opresc lucrul, capitalistii nu mai sunt buni de nimic.
Paradoxal, prin ideile sale Sorel a fost mai mult un precursor al fascismului. Sorel a fost probabil primul filozof al masificarii, sau altfel zis - al maselor. Si asta pentru ca a fost primul filozof care a gandit evolutia societatii ca urmare a masificarii. Nu ca urmare a geniului individual sau de grupuscul (cum credeau, de exemplu, liberalii pasoptisti - Romania moderna fiind in esenta creatia unui mic numar de oameni). Ci ca urmare a solidarizarii unei mase enorme de indivizi uniti de un singur lucru, apartenenta la aceeasi clasa. Mussolini nu a facut altceva decat sa inlocuiasca in ecuatie "clasa" cu "popor", si voila fascismul. La vreo 20 de ani dupa Sorel, Ortega y Gasset constata deja "revolta maselor" si profetea neputincios teribilul razboi ce avea sa urmeze.
28.3.07
26.3.07
Un exemplu jalnic despre cum să nu vinzi servicii de web design
Un cretin a făcut un "audit gratuit" la un site (www.Saga-Professional.ro) dezvoltat de noi în urmă cu un an. Inutil să spunem că nu l-a rugat nimeni să facă asta. În afară de faptul că ne mânjeşte de rahat munca, aşa zisul audit e o foaie pe care o poţi arunca liniştit la coş.
Ceea ce nu ştie cretinul e că a fost la un pas să-i treaca glonţul pe la ureche. Fiindcă proprietarele site-ului cu pricina sunt mulţumite de felul în care funcţionează, arată şi vinde site-ul şi în plus relaţia dintre ele şi firma noastră de publicitate e destul de strânsă. Cum eu sunt într-o perioadă mai proastă, ros de plictis, am venit cu propunerea să ne batem joc de cretinul cu pricina invitându-l la o discuţie, punându-l să ne dea şi nişte layouturi, ceva, rugându-l să modifice la ele etc. Păcat că restul echipei s-a opus, considerând că n-are nici un rost să fim la fel de jalnici ca el. Mie, totuşi, mi-ar fi plăcut...
Ceea ce nu ştie cretinul e că a fost la un pas să-i treaca glonţul pe la ureche. Fiindcă proprietarele site-ului cu pricina sunt mulţumite de felul în care funcţionează, arată şi vinde site-ul şi în plus relaţia dintre ele şi firma noastră de publicitate e destul de strânsă. Cum eu sunt într-o perioadă mai proastă, ros de plictis, am venit cu propunerea să ne batem joc de cretinul cu pricina invitându-l la o discuţie, punându-l să ne dea şi nişte layouturi, ceva, rugându-l să modifice la ele etc. Păcat că restul echipei s-a opus, considerând că n-are nici un rost să fim la fel de jalnici ca el. Mie, totuşi, mi-ar fi plăcut...
22.3.07
Succes, Cinefan!
[Atenţie! Linkurile acestui post nu se deschid într-o fereastră nouă!]
În urmă cu vreo juma' de an am avut o întâlnire oarecum întâmplătoare cu Emanuel Lăzărescu, pe atunci redactor şef la Cinemagia. Omul era foarte supărat pe ce se întâmpla în ultima vreme la Cinemagia (nu aş putea spune, concret, ce anume) şi vroia să-şi dea demisia şi să deschidă un nou site de filme.
Mie mi-a surâs ideea, mai ales că de multă vreme mai vreau un site pe lângă 1001 şi Kataremata. Aşa că ne-am asociat în vederea realizării noului proiect: Cinefan.
Trebuie să spun că la vremea aia habar n-aveam mare lucru despre nişa Cinemagiei. Emanuel mi-a zis că nu mai există concurenţi, deci proiectul părea foarte promiţător: să ai know-how tehnic şi practic şi să intri pe o nişă de piaţă pe care liderul are 150.000 de vizitatori / săptămână şi locul 2... nu există, sună, într-adevăr bine.
Mi-am făcut un calcul. Investiţia nu ar fi fost prea mare. Vreo 200 de ore de muncă, în format 1 designer + 1 programator, adică aproximativ 4000 de euro. Oarece promovare pe Adwords, să zicem 100 de euro / lună în prima jumătate de an, încă 600 de euro. Deci o investiţie de până în 5000 de euro. Din păcate, socoteala din târg nu se potriveşte cu cea de acasă. Încetul cu încetul mi-am pierdut încrederea în acest proiect.
Primele îndoieli au apărut atunci când am cercetat un pic nişa de piaţă şi am descoperit că nu e câtuşi de puţin aşa de goală cum o credea Emanuel. Port.ro, Videofil.ro, Cinema.acasa.ro, Programul-TV.ro, Cinema.ro, Cinemarx.ro sunt concurenţi redutabili, care dispun de resurse infinit mai mari decât cele pe care le puteam pune noi în joc. Ăsta e punctul unu.
Doi, Emanuel nu avea nişte statistici clare de pe Cinemagia. I-am cerut să facă rost de nişte statistici clare de trafic: secţiunile cele mai vizitate, traseele cele mai comune etc., pentru a şti cu precizie ce secţiuni merită dezvoltate într-un asemenea site şi ce secţiuni ar fi pierdere de vreme. Nu avea. Filozofia lui Emanuel e "hai să facem şi aia, că e cool". Filozofia mea e "hai să facem şi aia dacă e rentabil". O diferenţă ireconciliabilă!
Trei, proiectul lui Emanuel, care vroia ceva mai al dracului decât Cinemagia: filme, jocuri, dvd... ţi-ar fi trebuit o armată de oameni ca să faci tot proiectul ăla într-un răstimp foarte scurt, cum vroia el. Ceea ce este acum site-ul Cinefan nu e nici 25% din ce vroia el iniţial. Mie mi s-a părut faraonic. Problema e că faraonismul mi s-a relevat abia pe parcurs.
Patru, evoluţia Cinemagiei după plecarea lui Emanuel. Sincer, nu mă aşteptam să păţească un şoc prea mare, dar mă aşteptam ca o mare parte a forumului să-l urmeze pe Emanuel. L-au urmat vreo 50 de inşi, din vreo 8.000 de înscrişi. Mai mult, pe forumul de la Cinemagia se înscriau în fiecare zi mai mulţi useri noi decât se înscriau pe Cinefan într-o săptămână.
Cinci, Emanuel tot zicea că are susţinerea "regizorilor, actorilor, oamenilor de film" etc. L-am întrebat odată ce înseamnă susţinerea asta. Înseamnă bani? Dacă înseamnă bani, să ne dea bani ca să mai putem angaja 2 programatori care să lucreze exclusiv pe site. Ceva mă face să cred că susţinerea se măsura în vorbe, nu în bani. Asta nu e susţinere, e vrăjeală.
Aşa că prin ianuarie, deşi eram foarte aproape de o formă a site-ului asemănătoare cu cea de acum, ne-am despărţit amiabil. Eu i-am urat succes şi i-am dat şi platforma dezvoltată până atunci, în cazul în care cei care ar fi venit după noi ar fi vrut să o continue (oricum am şi eu platforma şi pot pune pe picioare relativ repede un site similar... cu condiţia să-i văd utilitatea!). În cele din urmă, după 2 luni, iată că site-ul Cinefan.ro a ajuns să funcţioneze.
Dar greul de-abia acum începe. La prima vedere, singurul atu al Cinefanului e curăţenia layoutului. Cinemagia, cu miile de reclame, care mai de care mai agresivă, e din punctul ăsta de vedere un gunoi şi ar fi bine ca Emanuel să păstreze site-ul la fel de curat. În rest, Cinefanul pare o copie incompletă a Cinemagiei care, ca orice copie incompletă, mă tem că nu are nici o şansă să crească. Ştirile sunt cam aceleaşi, filmele sunt aceleaşi, festivalurile aceleaşi... Chiar nu ştiu de ce ar abandona cineva Cinemagia ca să devină Cinefan. Sloganul site-ului e reacţionar ("redescoperă magia" adică, evident, cine-magia) şi foarte neinspirat, Cinefanul transformându-se practic într-o simplă frondă la adresa originalului. Cine e cinemagist şi aude de Cinefan poate va băga nasul, dar se va reîntoarce repede la Cinemagia fiindcă ... e originalul. Cine nu e cinemagist şi aude sloganul... nu va percepe aluzia. Sloganul ar trebui să transmită o valoare, nu o reacţie. Apoi, sigla, care e nulă. Eu făcusem una cu o pelicula de film care era departe de a fi perfectă, dar măcar reprezenta un punct de pornire. Alta: calitatea discuţiilor de pe forum mi se pare destul de joasă, majoritatea celor care scriu acolo părând oarecum retardaţi. Nici pe forumul Cinemagia discuţiile nu sunt cine ştie ce, dar ăla măcar are 8000 de înscrişi. Şi: Cinemagia are 150.000 de vizitatori săptămânali. Cinefan, de 100 de ori mai puţini: 1.300... Punem pariu că atunci când Cinefan o să aibă 10.000 de vizitatori săptămânali, Cinemagia va avea 200.000? Aşa am păţit cu 1001: acum am 110.000 de vizitatori pe lună, faţă de 20.000 câţi erau în urmă cu un an. M-am, apropiat de Ejobs sau de Best, care în urmă cu 1 an aveau 1.000.000 de vizitatori pe lună? Nu! Fiindcă a crescut piaţa şi acum cei doi au 2 milioane...
Pentru început, mă tem că site-ul Cinefan va trebui să lupte din greu pentru a deveni adevăratul număr 3, după Cinemagia şi Port. Pentru asta va trebui să se bată din greu cu Cinema.acasa.ro, Videofil si Cinemarx. Dacă lupta e condusă cum trebuie, şi dacă Emanuel va dispune de resursele necesare, acest lucru se va întâmpla cam în 12-16 luni din acest moment. Abia după aceea va putea spera să atace vârful, ascensiune care probabil că va necesita încă 12-16 luni. Minim, minimorum. Realist vorbind, nu sunt sigur că în 12 luni din clipa asta Cinefan va reuşi să devină ferm numărul 4, adică să aibă cam 10.000 de vizitatori / săptămână (aproximativ 1400 pe zi) în condiţiile în care Cinemarx va stagna pe la 5.000, câţi pare să aibă acum, iar Videofil, pe la 4.000.
Oricum: succes, Cinefan!
În urmă cu vreo juma' de an am avut o întâlnire oarecum întâmplătoare cu Emanuel Lăzărescu, pe atunci redactor şef la Cinemagia. Omul era foarte supărat pe ce se întâmpla în ultima vreme la Cinemagia (nu aş putea spune, concret, ce anume) şi vroia să-şi dea demisia şi să deschidă un nou site de filme.
Mie mi-a surâs ideea, mai ales că de multă vreme mai vreau un site pe lângă 1001 şi Kataremata. Aşa că ne-am asociat în vederea realizării noului proiect: Cinefan.
Trebuie să spun că la vremea aia habar n-aveam mare lucru despre nişa Cinemagiei. Emanuel mi-a zis că nu mai există concurenţi, deci proiectul părea foarte promiţător: să ai know-how tehnic şi practic şi să intri pe o nişă de piaţă pe care liderul are 150.000 de vizitatori / săptămână şi locul 2... nu există, sună, într-adevăr bine.
Mi-am făcut un calcul. Investiţia nu ar fi fost prea mare. Vreo 200 de ore de muncă, în format 1 designer + 1 programator, adică aproximativ 4000 de euro. Oarece promovare pe Adwords, să zicem 100 de euro / lună în prima jumătate de an, încă 600 de euro. Deci o investiţie de până în 5000 de euro. Din păcate, socoteala din târg nu se potriveşte cu cea de acasă. Încetul cu încetul mi-am pierdut încrederea în acest proiect.
Primele îndoieli au apărut atunci când am cercetat un pic nişa de piaţă şi am descoperit că nu e câtuşi de puţin aşa de goală cum o credea Emanuel. Port.ro, Videofil.ro, Cinema.acasa.ro, Programul-TV.ro, Cinema.ro, Cinemarx.ro sunt concurenţi redutabili, care dispun de resurse infinit mai mari decât cele pe care le puteam pune noi în joc. Ăsta e punctul unu.
Doi, Emanuel nu avea nişte statistici clare de pe Cinemagia. I-am cerut să facă rost de nişte statistici clare de trafic: secţiunile cele mai vizitate, traseele cele mai comune etc., pentru a şti cu precizie ce secţiuni merită dezvoltate într-un asemenea site şi ce secţiuni ar fi pierdere de vreme. Nu avea. Filozofia lui Emanuel e "hai să facem şi aia, că e cool". Filozofia mea e "hai să facem şi aia dacă e rentabil". O diferenţă ireconciliabilă!
Trei, proiectul lui Emanuel, care vroia ceva mai al dracului decât Cinemagia: filme, jocuri, dvd... ţi-ar fi trebuit o armată de oameni ca să faci tot proiectul ăla într-un răstimp foarte scurt, cum vroia el. Ceea ce este acum site-ul Cinefan nu e nici 25% din ce vroia el iniţial. Mie mi s-a părut faraonic. Problema e că faraonismul mi s-a relevat abia pe parcurs.
Patru, evoluţia Cinemagiei după plecarea lui Emanuel. Sincer, nu mă aşteptam să păţească un şoc prea mare, dar mă aşteptam ca o mare parte a forumului să-l urmeze pe Emanuel. L-au urmat vreo 50 de inşi, din vreo 8.000 de înscrişi. Mai mult, pe forumul de la Cinemagia se înscriau în fiecare zi mai mulţi useri noi decât se înscriau pe Cinefan într-o săptămână.
Cinci, Emanuel tot zicea că are susţinerea "regizorilor, actorilor, oamenilor de film" etc. L-am întrebat odată ce înseamnă susţinerea asta. Înseamnă bani? Dacă înseamnă bani, să ne dea bani ca să mai putem angaja 2 programatori care să lucreze exclusiv pe site. Ceva mă face să cred că susţinerea se măsura în vorbe, nu în bani. Asta nu e susţinere, e vrăjeală.
Aşa că prin ianuarie, deşi eram foarte aproape de o formă a site-ului asemănătoare cu cea de acum, ne-am despărţit amiabil. Eu i-am urat succes şi i-am dat şi platforma dezvoltată până atunci, în cazul în care cei care ar fi venit după noi ar fi vrut să o continue (oricum am şi eu platforma şi pot pune pe picioare relativ repede un site similar... cu condiţia să-i văd utilitatea!). În cele din urmă, după 2 luni, iată că site-ul Cinefan.ro a ajuns să funcţioneze.
Dar greul de-abia acum începe. La prima vedere, singurul atu al Cinefanului e curăţenia layoutului. Cinemagia, cu miile de reclame, care mai de care mai agresivă, e din punctul ăsta de vedere un gunoi şi ar fi bine ca Emanuel să păstreze site-ul la fel de curat. În rest, Cinefanul pare o copie incompletă a Cinemagiei care, ca orice copie incompletă, mă tem că nu are nici o şansă să crească. Ştirile sunt cam aceleaşi, filmele sunt aceleaşi, festivalurile aceleaşi... Chiar nu ştiu de ce ar abandona cineva Cinemagia ca să devină Cinefan. Sloganul site-ului e reacţionar ("redescoperă magia" adică, evident, cine-magia) şi foarte neinspirat, Cinefanul transformându-se practic într-o simplă frondă la adresa originalului. Cine e cinemagist şi aude de Cinefan poate va băga nasul, dar se va reîntoarce repede la Cinemagia fiindcă ... e originalul. Cine nu e cinemagist şi aude sloganul... nu va percepe aluzia. Sloganul ar trebui să transmită o valoare, nu o reacţie. Apoi, sigla, care e nulă. Eu făcusem una cu o pelicula de film care era departe de a fi perfectă, dar măcar reprezenta un punct de pornire. Alta: calitatea discuţiilor de pe forum mi se pare destul de joasă, majoritatea celor care scriu acolo părând oarecum retardaţi. Nici pe forumul Cinemagia discuţiile nu sunt cine ştie ce, dar ăla măcar are 8000 de înscrişi. Şi: Cinemagia are 150.000 de vizitatori săptămânali. Cinefan, de 100 de ori mai puţini: 1.300... Punem pariu că atunci când Cinefan o să aibă 10.000 de vizitatori săptămânali, Cinemagia va avea 200.000? Aşa am păţit cu 1001: acum am 110.000 de vizitatori pe lună, faţă de 20.000 câţi erau în urmă cu un an. M-am, apropiat de Ejobs sau de Best, care în urmă cu 1 an aveau 1.000.000 de vizitatori pe lună? Nu! Fiindcă a crescut piaţa şi acum cei doi au 2 milioane...
Pentru început, mă tem că site-ul Cinefan va trebui să lupte din greu pentru a deveni adevăratul număr 3, după Cinemagia şi Port. Pentru asta va trebui să se bată din greu cu Cinema.acasa.ro, Videofil si Cinemarx. Dacă lupta e condusă cum trebuie, şi dacă Emanuel va dispune de resursele necesare, acest lucru se va întâmpla cam în 12-16 luni din acest moment. Abia după aceea va putea spera să atace vârful, ascensiune care probabil că va necesita încă 12-16 luni. Minim, minimorum. Realist vorbind, nu sunt sigur că în 12 luni din clipa asta Cinefan va reuşi să devină ferm numărul 4, adică să aibă cam 10.000 de vizitatori / săptămână (aproximativ 1400 pe zi) în condiţiile în care Cinemarx va stagna pe la 5.000, câţi pare să aibă acum, iar Videofil, pe la 4.000.
Oricum: succes, Cinefan!
17.3.07
Din nou pe la Internetics
Mă uitam pe site-ul Internetics, rubrica de comerţ virtual. Două lucruri surprinzătoare mi-au atras atenţia în mod deosebit.
1. Uitaţi-vă la anii de început. Magazinele virtuale premiate la vremea aia (2001, 2002...) sunt, fără excepţie, oale şi ulcele.
2. Câştigătorul ultimei ediţii, site-ul Altex, e o mizerie. Sau poate greşesc. Mizerie e puţin spus. "Porcărie" (de la "porc") ar fi mai bine. Un layout de 2 lei, nici o umbră de optimizare, fişa produsului (implicit baza de date din spate) mai mult decât sărăcăcioasă, iconuri desenate parcă de nişte copii cretini. M-Rex-ul nostru, în varianta basic, aia de 499 de euro, are mai multe facilităţi decât site-ul Altex. Asta mă face să cred că festivalul e într-adevăr o panaramă la care premiile trebuie să justifice bugetele indecente care s-au supt de la clienţi.
Concluzia e sumbră: pentru piaţa de comerţ online, Interneticsul nu a reprezentat şi nu reprezintă un etalon.
1. Uitaţi-vă la anii de început. Magazinele virtuale premiate la vremea aia (2001, 2002...) sunt, fără excepţie, oale şi ulcele.
2. Câştigătorul ultimei ediţii, site-ul Altex, e o mizerie. Sau poate greşesc. Mizerie e puţin spus. "Porcărie" (de la "porc") ar fi mai bine. Un layout de 2 lei, nici o umbră de optimizare, fişa produsului (implicit baza de date din spate) mai mult decât sărăcăcioasă, iconuri desenate parcă de nişte copii cretini. M-Rex-ul nostru, în varianta basic, aia de 499 de euro, are mai multe facilităţi decât site-ul Altex. Asta mă face să cred că festivalul e într-adevăr o panaramă la care premiile trebuie să justifice bugetele indecente care s-au supt de la clienţi.
Concluzia e sumbră: pentru piaţa de comerţ online, Interneticsul nu a reprezentat şi nu reprezintă un etalon.
16.3.07
Si Depozitul de papetarie (DPAP.ro) va fi relansat
Depozitul de Papetărie (www.dpap.ro) se pregăteşte de relansare pe o platformă Magazinosaurus Rex căreia i-au fost aduse foarte puţine modificări: utilizatorii primesc nişte puncte în funcţie de comanda făcută, adminul poate da singur steluţe la produse şi utilizatorii pot repeta o comandă făcută anterior. Şi parcă am mai făcut noi ceva, dar nu mai ţin minte.
Grafica a fost implementată de Speed Promotion, care au şi coordonat (de fapt, coordonează) prin Valentin Văcăruş, campania online. Din păcate superbannerul nu pare să fie gata, dar dacă va fi în ton cu campania, atunci va arăta trăznet. Şi parcă am mai văzut câteva produse cu "preţ = 0". Mici imperfecţiuni, care sunt sigur că se vor rezolva până luni.
...Şi ce mai pregătim, ce mai facem?
Grafica a fost implementată de Speed Promotion, care au şi coordonat (de fapt, coordonează) prin Valentin Văcăruş, campania online. Din păcate superbannerul nu pare să fie gata, dar dacă va fi în ton cu campania, atunci va arăta trăznet. Şi parcă am mai văzut câteva produse cu "preţ = 0". Mici imperfecţiuni, care sunt sigur că se vor rezolva până luni.
...Şi ce mai pregătim, ce mai facem?
- 2 magazine M-rex, amândouă pe IT
- site-ul unei reviste gratuite, foarte cunoscută
- 2 site-uri ale unor companii din lumea finanţelor
- 2 site-uri ale unor edituri lansate pe piaţă anul trecut
- site-ul unui mare distribuitor de ceva din România
15.3.07
Miniblu
Noul Miniblu.ro s-a lansat azi. Păcat că serverul nu ne-a permis să folosim mod_rewrite şi diacritice pentru a realiza un site cu adevărat perfect.
14.3.07
Un tip nervos are blog
Ionuţ Pârvu, unul din proprietarii Webvertise, are blog. E un blog nervos rău, în care sunt luaţi la rost concurenţii care nu dispun de CMS, piaţa care cere piciuri etc. ... Colac peste pupăză, pe blogul lui comentează şi un "Dragoş" anonim care e din principiu Gică-contra la tot ce spune omul.
Că tot veni vorba de bloguri ale unor proprietari din industria web, hai să listăm şi să apreciem câteva (atenţie, linkurile de mai jos nu se deschid într-o fereastră nouă!):
Că tot veni vorba de bloguri ale unor proprietari din industria web, hai să listăm şi să apreciem câteva (atenţie, linkurile de mai jos nu se deschid într-o fereastră nouă!):
- Marius Dosinescu (Avantaj Net): un blog leşinat rău, actualizat din an în paşte şi numai cu chestii care ţin de companie. Am impresia că Marius Dosinescu şi-a făcut blog doar pentru că e trendi şi acum îi e greu să şi-l sinucidă.
- Andi Stancu (Firedive): blog personal, neinteresant din perspectiva industriei.
- Cătălin Teniţă (TreeWorks): oarecum interesant din perspectiva industriei, dar se putea mai mult.
8.3.07
O prostie: lansarea unui nou portal de joburi
Să mai lansezi un portal de joburi în condiţiile în care:
- Piaţa e deja dominată de 3 mari jucători (2 lideri + "al treilea"): Ejobs, Bestjobs, MyJob.
- Piaţa e erodată permanent de alţi 5-6 jucători minusculi (JobAvantaj, Romjob, Job.ro, Jobmania...)
- Românii pot găsi acum joburi la discreţie (e o foame teribilă pe piaţa de muncă), doar dacă ies din casă. Nu mai e ca în urmă cu 5-6 ani.